Het mediterrane dieet is hét dieet voor de levensgenieters

Als we willen afvallen, dan zijn we meestal in tweestrijd. We willen graag een platte buik, maar ook levensgenieten to the max. Als ‘alcohol’ en ‘diëten’ mensen waren, dan konden ze niet door één deur. Tot nu, want houd je vast, er bestaat een dieet waarbij je wél mag drinken. We stellen je graag voor aan het mediterrane dieet.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen met het mediterrane dieet

Als je weleens op vakantie bent geweest in landen als Spanje, Griekenland en Italië, dan ben je bekend met de mediterrane levensstijl. Denk olijven, denk vis, denk olie en denk vooral wijn. Het is een lekkere manier van leven, die ook nog eens gezond is.

Fish has always played an enormous role for those in the Mediterranean. Studies have estimated that the Mediterranean diet includes 75% more seafood than the global average. Our Atlantic Salmon carries a fuller flavor compared to other varieties of salmon, partially due to the higher content of omega-3 fatty acids. How much seafood do you eat in your diet? There is no wrong answer! (Unless you say none)

95 Likes, 7 Comments – Roti Modern Mediterranean (@rotimodernmed) on Instagram: “Fish has always played an enormous role for those in the Mediterranean. Studies have estimated that…”

De spelregels

Natuurlijk is het niet ‘lang leve de lol’ en moet er wel nagedacht worden over wat je eet en drinkt. Daarom kent het mediterrane dieet zes vuistregels, en deze zijn prima vol te houden.

Regel 1 – meer bewegen

Waar je mee begint bij het mediterrane dieet, dat is meer bewegen. Ben je geen sportschool fanaat? Laat je dan vooral niet afschrikken. Want ook meer wandelen, fietsen of traplopen (in plaats van de lift nemen) telt als beweging.

Regel 2 – Eet plantaardig

Eet zoveel mogelijk plantaardig voedsel, zoals fruit, groenten, granen, bonen, noten en oliën. Vervang boter door olijfolie, en mayonaise-achtige sladressing door olie en citroensap. Het eten van vlees is niet verboden, maar eet liever zoveel mogelijk plantaardig en vis.

Regel 3 – Liever geen rood vlees

Van origine wordt er in de mediterrane landen weinig rood vlees gegeten, rauw vlees is meer iets Frans. Daarom eet je tijdens het mediterrane dieet liever geen rood vlees. Mocht je hier dol op zijn, dan maximaal één keer per week. Sowieso raden wij je aan om tijdens het dieet meer vis te eten, dit is vaak gezonder dan vlees.

The Mediterranean Diet is higher in vegetables, beans, fruits, nuts and lower in meats and dairy products. It has been associated with lower cognitive decline. This is due to the high vegetable content and lower ratio of saturated and unsaturated fats. . #foodismedicine #wellness #healdisease #holistichealth #holistichealthcoach #healthylifestyle #healthylife #nutritioncoach #nutritiontips #healing #foodiesofinstagram #healthylifehealthymind #eatsmart #plantbased #plantbaseddiet #wholefoods #healyourself #foodies #mediterraneanfood #foodasmedicine #nutritionmatters #mindfulliving #mindfulbody #eatwellbewell #youarewhatyoueat #organic #loveyourself #healthcoach #mediterraneandiet #tolifehealthandnutritioncounseling

23 Likes, 1 Comments – Maria Kokans-Schenker (@mariaschenker) on Instagram: “The Mediterranean Diet is higher in vegetables, beans, fruits, nuts and lower in meats and dairy…”

Regel 4 – Brood als side dish

Heb je ooit iemand in een mediterraan land brood zien eten zoals wij Hollanders dat doen? Juist, wij ook niet. Wij zijn gewend broodmaaltijden te eten, maar tijdens het mediterrane dieet is brood enkel een bijgerecht. Je eet het dus niet met boter of andere smeersels, maar hooguit met olijfolie en een beetje zout.

Regel 5 – geen ongezonde vetten

Tijdens het mediterrane dieet let je goed op de vetten die je binnenkrijgt. Dit zijn minder onverzadigde vetten en meer gezonde vetten. Als je dit moeilijk vindt, gebruik dan vooral olijfolie als bron van vet.

Regel 6 – Drink met mate

We sluiten af met onze favoriete regel, namelijk het rode wijntje. Bij het mediterrane dieet is één glas rode wijn per dag namelijk toegestaan. Tijdens het eten of in de namiddag uit werk, wanneer je deze drinkt bepaal je helemaal zelf. Je bent natuurlijk niet verplicht dit te drinken, het is voor degenen die het lekker vinden en ervan genieten. Denk dus niet dat je elke dag een rood wijntje achterover moet gieten, terwijl je het helemaal niet lekker vindt.

Wij zijn blij dat we ein-de-lijk een dieet hebben gevonden, dat niet aanvoelt als een dieet. En even eerlijk, bij het zien van al het mediterrane voedsel loop het water ons al in de mond.

So I’ve already spotted the first asparagus of the season and couldn’t be more excited!!! You guys will love this Roasted Asparagus Salad with grape tomatoes, basil, and a light vinaigrette. You can leave it #Vegan, or, if you’re feeling indulgent, add fried #halloumi or Greek feta 😉 So good! Grab the recipe for this Roasted Asparagus Salad on the blog (blog link in profile) * Direct Recipe Link: https://www.themediterraneandish.com/fried-halloumi-cheese-asparagus-salad/ * * * #mediterraeandish #themediterraneandish #mediterraneanfood #mediterraneandiet #foodblogeats #tastingtable #heresmyfood #foodbeast #goodmoodfood #eatingwell #iamwellandgood #foodaffair #f52food #thrivemags #thenewhealthy #cookingtips #spoonfeed #noleftovers #fwx #glutenfreelife #asparagus #roastedasparagus #eattherainbow #healthyrecipes #atl #thekitchn #eeeeats #BHGfood

2,670 Likes, 69 Comments – The Mediterranean Dish | Suzy (@themediterraneandish) on Instagram: “So I’ve already spotted the first asparagus of the season and couldn’t be more excited!!! You guys…”

Gezondheidsnet

Reageer op artikel:
Het mediterrane dieet is hét dieet voor de levensgenieters
Sluiten