Afvallen? Voeg dit toe aan je ontbijt voor een blijvend resultaat

Anne-Flore Muller 7 okt 2018 Food

Als je een paar kilootjes minder op die weegschaal wil zien, denk je misschien dat minder eten de beste oplossing is. Maar hoe leuk zou het zijn als wij vertellen dat je juist compleet los kunt gaan tijdens het ontbijt? Met deze tips wordt afvallen een stuk leuker.

Het is en blijft een gevecht, om die laatste paar kilo kwijt te raken. Aankomen gaat altijd heel gemakkelijk, maar weer in je favoriete broek passen lijkt een lastigere klus. Onwijs irritant, maar afvallen is niet onmogelijk.

Afvallen door meer eten

Allereerst: minder eten werkt niet. Compleet losgaan met de frituurpan en iedere dag ontbijten met donuts zal helaas ook geen vruchten afwerpen. Een wondermiddel om snel af te vallen hebben we niet, maar we kunnen je wel vertellen dat te weinig eten geen oplossing is.

Wanneer je veel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, zul je in eerste instantie wel even wat resultaat zien. Maar al snel raakt je lichaam gewend aan de nieuwe manier van eten, waardoor je lijf in de ‘spaarstand’ komt. En dat houdt dus in dat je minder eet, zonder af te vallen.

De vijf regels voor het ontbijt

Women’s Health schrijft dat de beste manier om gewicht te verliezen, een stevig ontbijt is. Al helemaal als het ontbijt jouw grootste maaltijd van de dag is, groter dan je avondmaaltijd in ieder geval.

Een goed en gebalanceerd ontbijtje naar binnen werken in de ochtend, geeft je als het goed is langer een verzadigd gevoel. En je hebt minder tot geen last van pieken in je bloedsuikerspiegel, wat ook weer goed werkt om je cravings de baas te blijven.

1. Begin de dag met eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren genoeg voeding krijgen en dat je stofwisseling in gang wordt gezet. Geen inspiratie? Een simpele toast met avocado en ei of een smoothie met een extra scoop proteïne poeder doet al wonderen. Maar een bakje Griekse yoghurt met honing en walnoten is net zo’n goede start van de dag!

2. Vergeet de vezels niet

Laat ook de vezels niet links liggen. Want die zijn heel belangrijk om je langer een vol gevoel te geven. Gezonde bronnen van vezels zijn bijvoorbeeld volkorenbrood of havermout. Maar ook een lepel lijnzaad door je yoghurt of een handje chiazaadjes in je smoothie zijn een simpele manier om je ontbijt van wat vezels te voorzien.

3. Vet is je vriend

Vergeet low fat voedingsmiddelen, want die hype zijn we nu toch echt wel gepasseerd. Juist het toevoegen van gezonde vetten, helpt om lang voldaan te zijn. En je krijgt er nog meer energie van ook. Gezonde vetten vind je in noten, zaden of bijvoorbeeld avocado.

4. Groenten en fruit voor extra kleur

Iedere maaltijd zou idealiter voor de helft uit groente of fruit moeten bestaan. En ja, dat geldt dus ook voor je ontbijt. Pimp je bakje yoghurt met vers fruit, gooi een dosis spinazie door je fruitsmoothie of voeg tomaatjes toe aan je scrambled eggs. Zo simpel kan het zijn!

5. Maak er een feestje van

Als je iedere ochtend hetzelfde prakje naar binnen werkt, snappen we dat je uit verveling een uur later al naar die chocoladereep grijpt. Dus verras jezelf met een lekker ontbijtje, iedere dag weer. De ene dag yoghurt, de andere dag gezonde pannenkoeken en de dag erop avocado toast. Wie zei dat gezond eten saai is?

15 recepten met courgette die supergezond én makkelijk zijn

Woman's Health

Reageer op artikel:
Afvallen? Voeg dit toe aan je ontbijt voor een blijvend resultaat
Sluiten