Afvallen terwijl je thuis zit? Door het eten van deze voeding lukt het gewoon

Je kunt ingewikkelde diëten volgen als je wil afvallen of als een bezetene gaan trainen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon slim eten. Vooral nu je zo veel binnen zit en de sportschool dicht is, is het belangrijk om eens na te denken over je voeding. De hele dag thuis zitten betekent namelijk niet dat jouw poging om af te vallen gestaakt hoeft te worden. In tegendeel zelfs: je kan thuis veel progressie boeken.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Sneller afvallen door slimme voeding

Inmiddels hebben we voldoende kennis in huis om de goede van de slechte producten in ons eetpatroon te onderscheiden. Je hoeft dus niet langer maaltijden over te slaan om een fit figuur te krijgen. Het enige wat je nodig hebt is wat algemene kennis en natuurlijk doorzettingsvermogen. Want we weten allemaal: het is niet altijd makkelijk om gezond te eten met alle verleidingen op de loer. Zeker niet als je hele dagen thuis zit met een gevulde voorraadkast.

1. Quinoa: rijk aan vezels, laag in calorieën

Quinoa is niet voor niets een van de meest trendy producten op het gebied van gezond eten. Een eiwitrijk product, boordevol vezels en in het bezit van acht essentiële aminozuren en een waslijst aan vitamines. Een mooi bijkomend voordeel voor diabetici: quinoa veroorzaakt geen piek in de bloedsuikerspiegel.

2. Champignons: de ideale vleesvervanging

Champignons zijn smaakvol, rijk aan vezels en vormen een prima vleesvervanger. Onderzoek heeft uitgewezen dat het inwisselen van vlees voor champignons kan leiden tot sneller afvallen. Daarnaast zijn champignons ook nog eens goedkoop, dus perfect als je wat geld wil besparen.

3. Bessen: laat je niet misleiden door de natuurlijke suikers

Als het om afvallen gaat, heeft fruit, onterecht, een slechte naam. Maar bessen kunnen jouw hunkering naar suiker juist verminderen zonder je dieet te vernietigen. Ze bevatten relatief weinig calorieën, zitten boordevol goede voedingsstoffen en voegen smaak toe aan een saaie maaltijd. Het perfecte fruit voor als je wil afvallen.

4. Spinazie: gezond en veelzijdig

Dat spinazie gezond is, is natuurlijk geen verrassing. De bladgroente is een cruciaal onderdeel van elk gezond dieet en bevat een grote hoeveelheid voedingsstoffen, waaronder ijzer. Spinazie bevat extreem weinig calorieën en is ideaal om mee te variëren. Maak er een lekkere salade van, wok het met een beetje knoflook of verwerk het in een gerecht.

5. Chocolade: niet altijd ongezond

Chocolade is een stimulant, functioneert goed als vervanger van koffie en zou zelfs intelligentie kunnen stimuleren. Volgens een onderzoek uit 2012 helpt chocolade ook bij het afvallen. Zo blijkt er een verband te bestaan tussen het eten van chocolade en een lager BMI. Opvallend genoeg is dit alleen het geval bij pure chocola, omdat daar het minste suiker in zit. En hiervoor geldt natuurlijk: met mate.

6. Wortelen: een gezonde en stevige snack

Wortelen zijn een gemakkelijke en lekkere snack die ongezonde snacks kunnen vervangen. Het hoge vezelgehalte zorgt ervoor dat je snel een vol gevoel hebt en dus niet op zoek gaat naar ongezonde alternatieven. Ze zijn ook knapperig, waardoor het net lijkt of je gewoon een zak chips aan het eten bent.

7. Bonen: een verzameling complexe koolhydraten en voedingsstoffen

Uit onderzoek blijkt dat bonen kunnen bijdragen aan een verbetering van de bloedsuikerspiegel en ‘leefstijlgerelateerde ziektebeelden’ voorkomen. Veel bonen zitten boordevol vezels, eiwitten, ijzer en zink.

8. Edamame: alle aminozuren van vlees in één product

Geloof het of niet, edamame is een eiwit dat alle aminozuren van vlees en gezond vet bevat. Een enkel kopje bevat al 17 gram eiwitten, 8 gram vezels en slechts 189 calorieën. Je wordt er dus niet dik van, bovendien zorgen de vezels voor een verzadigd gevoel. De perfecte snack tijdens het afvallen.

9. Noten: rijk aan gezond vet en vezels

Noten zijn ideaal als gezonde snack tussendoor en geven je snel een vol gevoel. Paranoten worden veel gebruikt in diverse diëten, maar pas op dat je niet te veel eet. Je kunt het beste ongebrande en ongezouten noten nemen om af te vallen.

10. Boerenkool: een echte superfood

Net als spinazie bevat boerenkool weinig calorieën, maar zit de groente wel boordevol kalium, vitamine K, vezels en ijzer. De voedingsstoffen helpen je spijsvertering te reguleren, terwijl het lage gehalte aan vet en calorieën je helpen tijdens het afvallen.

Met deze voedingsmiddelen lukt het jou gewoon om een gezond dieet aan te houden en af te vallen terwijl je thuis zit.

Manners

Reageer op artikel:
Afvallen terwijl je thuis zit? Door het eten van deze voeding lukt het gewoon
Sluiten