Afvallen? Dankzij deze 5 kleine aanpassingen in je eetgedrag zie je mega snel resultaat

Afvallen is moeilijk, dat weten we maar al te goed. Het lijkt alsof je enorme veranderingen moet toepassen in je leefstijl om een paar kilo’s kwijt te raken, maar dit hoeft helemaal niet. Dankzij deze vijf kleine aanpassingen in je eetgedrag zie je al snel resultaat. Kijk, daar worden we vrolijk van.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Snel resultaat bij afvallen

Afvallen is niet makkelijk en constant gezond eten en veel bewegen lijkt soms een hele opgave. Gelukkig is dit niet de enige manier om een paar kilootjes kwijt te raken. Deze tips om af te vallen zijn namelijk super simpel en makkelijk. Je gaat er misschien niet je streefgewicht mee behalen, maar het helpt vast een beetje.

1. Laat je pannen op het aanrecht staan

Als we koken zetten we vaak de pan met het overheerlijke pasta pesto gerecht midden op de eettafel. Dat is namelijk wel zo makkelijk, toch? Fout. Omdat de pan met het lekkere avondeten op tafel staat, ben je al snel geneigd om een tweede of zelfs derde keer op te scheppen.

Daar is in principe niks mis mee, maar vaak zijn die extra borden niet per se nodig. Een heel bord vol eten is in de meeste gevallen al genoeg. Het is een kleine aanpassing, maar hierdoor voorkom je dat je teveel gaat eten en dus teveel calorieën binnenkrijgt.

2. Gebruik kleine verpakkingen

Zo’n XXL doos met roomijs meenemen uit de supermarkt, mag af en toe natuurlijk wel. Maar in plaats van die grote verpakking meenemen, kan je beter een klein doosje meenemen. Waarom? Het schijnt zo te zijn dat je vijftig procent meer eet uit een grote bak dan uit een kleine. Wat belangrijk is bij afvallen, zijn natuurlijk porties.

Haal je een groot pak spaghetti, dan eet je blijkbaar dertig procent extra dan uit een klein pak. Al met al is het verstandiger om kleinere verpakkingen te halen wanneer je op je gewicht aan het letten bent.

3. Vervang de koekjestrommel

Niet iedereen heeft er eentje, maar als je een koekjestrommel hebt, gooi die dan weg. Zo rond vier uur even iets eten bij de thee is prima, maar is het echt nodig om steeds in die koekjestrommel te graaien?

Door je koekjes te vervangen door een gezonde fruitschaal, krijg je absoluut wat minder calorieën binnen. Zeg nou zelf, vaak gaat het er meer om dat je gewoon zin hebt om iets te eten dan dat je specifiek trek hebt in een koekje. Dit klinkt misschien als een hele simpele tip, maar alles bij elkaar kan het heel wat schelen.

4. Drink uit een smal glas

We hoeven je niet te vertellen dat frisdrank ongezond is, maar zo nu en dan heb je gewoon een craving naar een glas cola. Wederom geen enkel probleem, we moeten natuurlijk ook gewoon lekker genieten.

Maar als je dan gaat voor een glas frisdrank, drink het dan uit een smal, lang glas. Daardoor lijkt het alsof je veel drinkt, maar er zit veel minder centiliters in dan in een breed glas. Toch weer een handige tip om minder calorieën binnen te krijgen op een dag.

5. Eet niet rechtstreeks uit een verpakking

Ook dit is eigenlijk heel logisch, maar je betrapt jezelf er vast en zeker op dat je zo nu en dan toch uit een zak chips zit te eten op de bank. Wanneer je dat doet, heb je eigenlijk geen idee hoeveel je eet en zal je veel meer eten dan je misschien wil. Vul dus gewoon een schaaltje, op die manier eet je een stuk minder.

Deze simpele tips om gewicht te verliezen zijn natuurlijk super logisch. Maar door deze aanpassingen toch in je dagelijkse leven door te voeren, zul je merken dat je sneller wat kilootjes afvalt.

Libelle

Reageer op artikel:
Afvallen? Dankzij deze 5 kleine aanpassingen in je eetgedrag zie je mega snel resultaat
Sluiten