Afvallen zonder sporten? Zo doe je dat

Zo nu en dan heb je van die momenten waarop je niet helemaal lekker zit in die skinny jeans van je. Maar om nou helemaal naar de sportschool te gaan? Daar heb je ook geen zin in. Dit is hoe je afvalt zonder te sporten.

Afvallen zonder sporten

Afvallen zonder sporten. Het klinkt een beetje gek, maar dat is het helemaal niet. Volgens onderzoek is afvallen 80% goed eten en 20% sporten. Helemaal niet sporten is dus niet verstandig, maar je hoeft echt niet elke dag een uur te huilen in de sportschool. We snappen namelijk echt wel dat je daar niet altijd zin in hebt of tijd voor hebt.

Goed eten dus. Wat houdt goed eten om af te vallen dan in? In principe weet je hoe je afvalt zonder te sporten: door simpelweg minder calorieën binnen te krijgen dan je inneemt. Minder calorieën staat echter niet voor minder eten. Dus maak je geen zorgen, je hoeft echt niet op wortelen en komkommer te leven.

Tips om af te vallen zonder te sporten

Kijk gewoon naar wat je eet. Een pizza bevat al snel 1000 calorieën en als je dat als je avondeten eet, is de kans groot dat je samen met je ontbijt en lunch al boven je dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën zit. Eet je een lekkere soep? Dan is de kans groot dat je maar 500 calorieën inneemt, waardoor je samen met de rest van je eten goed op schema ligt.

Daarnaast haalt je lichaam veel meer voedingsstoffen uit een zelfgemaakte soep met veel groentes. Hierdoor ben je dus gezonder, krijg je meer energie én zit je langer vol. Win-winsituatie dus. Heb je nu wel écht zin in pizza, dat kan gewoon als je wel even die calorieën verbrand in de sportschool.

Drink veel water

Naast bewuster kiezen in de Appie zijn er meer dingetjes die helpen met afvallen. Zo is het bijvoorbeeld bevordelijk om veel water te drinken. Je weet natuurlijk allang dat water drinken goed voor je is, maar het stilt ook je hongergevoel.

Elke ochtend en middag twee glazen water drinken helpt alleen al bij het afvallen. Het is namelijk zo dat je lichaam niet altijd het verschil weet tussen een dorst- of hongerprikkel. Misschien heb je gewoon erge dorst, maar voelt het als honger. Twee glazen water erin en hoppa, je merkt dat het hongergevoel al minder wordt.

Afvallen met shakes

We hebben al eens uitgelegd hoe afvallen met shakes in z’n werk gaat. Zeker als je geen zin hebt om te sporten, dan kunnen shakes je al een heel stuk helpen met het behalen van je doel. Vervang eens een tussendoortje of ontbijtje met een gezonde shake vol fruit en groenten. Je merkt dat je meer energie hebt én sneller afvalt.

Slaap voldoende

Genoeg slapen is een zeker onderdeel van onze tips om af te vallen. Meer slapen helpt om af te vallen om verschillende redenen. Als eerste toont onderzoek aan dat mensen die moe zijn meer eten. Marie Pierre St. Onge, professor op de Columbia University College of Physicians and Surgeons, zegt: “Some studies have shown that sleep deprived people produce more ghrelin, a hormone that stimulates appetite.”

Daarnaast verbrand je ook nog eens calorieën in je slaap. Een onderzoek van American Journal of Clinical Nutrition toont aan dat mensen die genoeg slapen vijf% meer calorieën verbranden in hun slaap dan mensen die weinig slapen. Daarnaast verbranden ‘goede slapers’ ook 20% meer calorieën na het eten van een maaltijd.

Uiteindelijk is balans het belangrijkste om af te vallen zonder te sporten. Als je letterlijk de hele dag op de bank ligt, gaat het heel moeilijk worden. Maar als je gezond eet en genoeg beweegt (dat is natuurlijk iets anders dan intensief sporten) komt het helemaal goed.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

Alles wat je wilt weten over afvallen

Meer weten over sport? Resport houdt je op de hoogte!

womanshealthmagpopsugarHuffington Post

Reageer op artikel:
Afvallen zonder sporten? Zo doe je dat
Sluiten