Interview – Disney’s muziekgenie Alan Menken vertelt over de feministische Jasmine in Aladdin

Zoals jullie hopelijk allemaal onderhand weten, draait Disney’s live-action remake van Aladdin in de bioscoop. Ondanks dat je het verhaal vast al kent, is deze versie een stuk moderner. De film zit namelijk vol met female empowerment en daar vertelt componist Alan Menken ons meer over.

We kregen de kans om dé man te interviewen die alle Disney-muziek heeft gecomponeerd. Hij vertelt ons meer over de feministische twist die aan prinses Jasmine is gegeven.

Princess Jasmine in Disney’s Aladdin

Wij hebben uiteraard Disney’s remake van Aladdin op groot scherm gekeken en holy schnitzels wat een steengoede film. Ondanks dat het verhaal al zoveel jaren oud is, is de remake helemaal passend voor 2019. Jasmine, die gespeeld wordt door Naomi Scott, is namelijk niet langer meer het hulpeloze prinsesje.

Nee, Jasmine heeft een stem gekregen en een vrouw die van zich afbijt past natuurlijk helemaal binnen de huidige maatschappij. Naast dat haar personage verder is ontwikkeld, heeft ze ook een eigen nummer gekregen in de film genaamd Speechless. In dit nummer zingt ze dat ze niet langer onderdrukt wil worden.

Dit nummer is net zoals alle andere Disney-nummers gecomponeerd door het muzikale genie Alan Menken. Alan houdt als levende man het record aantal Oscars, maar liefst acht. De muziek in onze favoriete Disney-films zijn stiekem ook het element dat de films zo bijzonder en emotioneel maken.

Dit bericht bekijken op Instagram

Cannot wait for everyone to see this film! #aladdin #aladdinberlin

Een bericht gedeeld door Alan Menken (@alanmenken) op

Interview met Alan Menken

We hadden de eer om in gesprek te gaan met de Dinsey-componist tijdens de persdag in Parijs. Toen we hem vroegen wat hij van de ontwikkeling van prinses Jasmine en het nummer Speechless vindt, zei hij: “It was complicated actually because we knew from the beginning that we wanted a song for Yasmin and that that song would be an empowerment moment for her.”

Toch is het nog niet zo gemakkelijk om een nieuw nummer te schrijven in een al bestaande film. Het verhaal van Aladdin bestaat al zo lang, maar het is wel belangrijk dat Disney ook met de tijd meegaat. “We wrote the song and we’re very happy with it. But then, as the script was developed and the story developed, it felt complicated to thread the song in to find thé moment where she would sing it,” vertelt Alan.

Aladdin modern maken

Naast dat het een modern nummer is, moest het natuurlijk ook wel in de film zelf passen. Alan vertelt: “Reconciling the style of the song, it has a very contemporary feel, but there was some work into making the song fit in Aladdin too. Everyone loved the song from the beginning, but falling in love with a song can be the problem. Because at the end of the day, you need to change it a lot before it’s perfect. You can never afford to fall in love with your own work. We had to rewrite the script a bit in the sense of Yasmin being shut down and being told be quiet. You have to establish that story aspect in order to support her breaking out of that later on.”

Dit bericht bekijken op Instagram

“There’s a whole world out there.” Disney’s #Aladdin is in theaters May 24, get tickets now (link in bio)

Een bericht gedeeld door Disney's Aladdin (@disneyaladdin) op

Naomi Scott over Jasmine’s nummer

Naomi Scott wist natuurlijk dat haar personage in de film meer ontwikkeld zou zijn binnen de remake, maar het nummer was toen niet bekend. Ze vertelt over het moment dat ze het nummer voor het eerst hoorde: “We were rehearsing before we shot anything and I was walking past the room and I promise you I had no idea about this new song. Then I heard you playing the piano and I knew that that was the new song. So I knocked on the door and screamed “That’s the new song isn’t it!”. You just know when something feels completely right.”

Uiteindelijk was het een heel belangrijk moment toen de schrijvers en Alan besloten dat Jasmine’s personage een eigen nummer zou krijgen. Het zorgt ervoor dat de film veel meer in deze tijd past. Toch was het geen makkelijke taak. Alan vertelt: “It definitely raised the bar for us and gave us a challenge too because this is a big new element in the story. Having princess Yasmin not feeling like she has a voice and not being heard and then having this song really pushed us towards new places. Besides, live-action pressures a movie to be more nuanced. Therefore the characters need more depth, so it seemed like there was a natural revolution where Yasmin would become a more evolved character.”

Mocht je Aladdin nog niet hebben gekeken, ga dat dan dit weekend meteen doen. We beloven je dat je er geen spijt van krijgt. Wil je weten wat Will Smith van zijn rol als Geest vond? Ons interview met hem lees je hier.

Reageer op artikel:
Interview – Disney’s muziekgenie Alan Menken vertelt over de feministische Jasmine in Aladdin
Sluiten