Alle tips die je nodig hebt om over je sportschoolzenuwen heen te komen

De stap zetten om naar de sportschool te gaan is al heel groot en wanneer je eenmaal binnen bent sta je altijd weer voor nieuwe obstakels. Heel goed dat je überhaupt binnen bent, maar wat je hier precies moet doen met al die apparaten is vaak een groot raadsel. Je neemt je vaak voor om eens iets anders te proberen dan wat je normaal doet, maar eigenlijk ben je altijd alleen te vinden op de crosstrainer.

Een goed vast ritme krijgen in het sporten zelf is al moeilijk, maar zorgen voor genoeg variatie in oefeningen is ook niet makkelijk. Wanneer je weken- of maandenlang telkens hetzelfde rijtje oefening af gaat, zal dit na een tijdje weinig effect meer hebben op je lichaam. Je raakt gewend aan de routine, de oefeningen en de gewichten; je gaat steeds minder verbetering zien.

Vermijd jij ook liever het ‘sterke mannen‘-gedeelte of durf jij de meeste apparaten niet eens aan te kijken? Dan volgen hier wat handige tips om zelfverzekerder te worden in de sportschool en de machines te leren gebruiken.

1. Jij bent niet de enige in de sportschool niet geen expert is

Het lijkt misschien zo, maar jij bent niet de enige in de sportschool die niet precies weet hoe alles in zijn werk gaat. Je kijkt natuurlijk naar al die gespierde mensen die heel goed weten wat ze doen, maar het grootste gedeelte van de mensen in de sportschool staan aan jouw kant. Een deel van deze mensen probeert de apparaten gewoon aan de hand van tutorials op YouTube te leren begrijpen, andere staan naast je op de crosstrainer moed te verzamelen om ooit eens een machine te proberen. Iedereen moet ergens beginnen, dus laat je vooral niet afleiden door de mensen die al verder zijn dan jij.

2. Wees niet bang om hulp te vragen

Naast dat je zelf heel veel kunt uitvogelen door tutorials te kijken op YouTube of de afbeeldingen op het apparaat te ontcijferen, kun je ook heel gemakkelijk gewoon hulp vragen. Dat hoeft niet gelijk een trainer van de sportschool zelf te zijn; je kunt het ook vragen aan de persoon die net voor jou bezig was. Mensen vinden het echt niet erg om uit te leggen hoe een machine precies werkt en waar het goed voor is; trainers worden daar ook voor betaald, ze zijn er om jou te helpen.

3. Maak de apparaten op maat

Wanneer je eindelijk de stap hebt gezet om van de crosstrainer af te komen en je richting een machine loopt, ga dan niet gelijk als een gek aan de slag. De persoon die het apparaat voor jou gebruikt heeft kan een stuk groter zijn geweest en daarop hebben afgesteld. Neem even de tijd om alles goed af te stellen op jouw formaat, om optimaal gebruik te kunnen maken van de machine.

4. Check altijd het gewicht

Naast dat je de machine op jouw lichaam aan moet passen voor je start, moet je ook goed kijken op welk gewicht hij staat ingesteld. Wanneer je echt nog een beginner bent, is het niet haalbaar om gelijk 45 kilo te halen op de leg press. Wees niet bang om bij het laagste gewicht te beginnen en steeds iets zwaarder te gaan; je hebt tijd nodig om sterker te worden en het gewicht op te kunnen bouwen. Houd in je telefoon een lijstje bij hoeveel gewicht je kunt hebben en hoevaak je dit kunt herhalen, dan kun je je eigen vorderingen goed bijhouden per apparaat.

5. Confidence is key

En de laatste, maar één van de belangrijkste tips: wees zelfverzekerd. Wanneer je zelfverzekerd bent of doet alsof je weet wat je doet, is dit echt al het halve werk. Onthoud ook dat er waarschijnlijk niemand echt op je let, dus dat al die zenuwen nergens voor nodig zijn. Probeer het en je zal snel genoeg merken dat het allemaal niet zo eng is aan de andere kant van de crosstrainer. Je zal trots zijn op jezelf wanneer je straks zonder zenuwen alle apparaten afgaat.

Elite Daily

Reageer op artikel:
Alle tips die je nodig hebt om over je sportschoolzenuwen heen te komen
Sluiten