Recap Amsterdam Fashion Week – dit is wat je hebt gemist (of juist meegemaakt)

Afgelopen donderdag was het weer zover: de nieuwe editie van Amsterdam Fashion Week onder leiding van Danie Bles ging van start. Wij waren uiteraard aanwezig om jou op de hoogte te kunnen brengen van alle vette shows, de nieuwste trends en jonge ontwerptalenten.

Amsterdam Fashion Week Studio editie

De Amsterdam Fashion Week Studio Edition vond plaats tussen 5 en 7 maart. En hoewel eerdere edities midden in de stad plaatsvonden, zag het er dit keer anders uit. Zo trapten we deze Fashion Week af met de lancering van het nieuwe project van Zoe Karssen, waarna een intieme show van het Nederlands label Elzinga volgde én vond de guerilla show van G-Star RAW plaats in – no joke – de Noord-Zuidlijn. Kortom: er was weer genoeg te zien en beleven en wij praten je graag bij.

De shows

Het waren een paar inspirerende dagen, waarin we een fijne mix hebben gezien van allerlei jong creatief talent en grote namen. Na een exclusief openingsdiner waar de lancering van Gaïa Gaïa (het nieuwe project van Zoe Karssen) plaatsvond, trapte Elzinga als eerste af. En dat leek verre van een traditionele catwalkshow. De show vond plaats in Bluescafé Maloe Melo en de modellen met uitgesproken make-up en opvallende haren dansten in vrolijke kleding dwars door het publiek. Je waande je echt even op een andere kleurrijke planeet. En dat klinkt net zo leuk als dat het was.

View this post on Instagram

ELZINGA presents ‘POST POP BLOW OUT’ FW 20 at @amsterdamfashionweek ————————— Photo by @teampeterstigter Styling by @mrvanheel assisted by @michielheems Creative director @lieselotelzinga Creative direction hair and make up @irena.ruben Design director @miroaleksei Millinery by @demure_amsterdam Production assistant @carmzzer Music composistion by Relax Head Man sound technique Henk Jonkers Location Maloe Melo Overall coverage @teampeterstigter Make up @maccosmetics Hair @biancavanzwieten from @wellaprobnl Nails @frederiqueolthuis Choreography @diekidiek Casting @mrvanheel @kim_catharina_maria Production @annemiek_z Music by @rex.abandcalled.rex DJ @cristelball Set design @lieselotelzinga @masharyabova_ Sales Agency @parrotagency PR @spicepr Pattern cutting and studio management @evitaativeevita Design interns @ilievski_marko @carolinehundsholt Special thanks to: @amsterdamfashionweek @bydanienl @parrotagency @ramakers.bart @michael.kdc @eastbirdtim @noortje_korsten @alexbisschop @latombs @siliahollestelle @ginicameronn @saarelzinga @eva.serena.music So much love to everyone who supported us so far!!! We love you!!! Special thanks to the Maloe Melo and Jur and Patric for letting us use their amazing and legendary pub the Maloe Melo! #amsterdamfashionweek

A post shared by Elzinga (@elzinga.studio) on

Daniëlle Cathari

Op 6 maart vond de eerste Nederlandse show van Daniëlle Cathari plaats in kunstruimte Het HEM; wederom geen traditionele catwalkshow. Je kunt Daniëlle Cathari kennen van haar gedeconstrueerde adidas-trainingspakken die tijdens de New York Fashion Week in 2017 werden geshowd en resulteerde in een samenwerking met adidas Originals. Tijdens de Amsterdam Fashion Week Studio editie lanceerde Cathari haar nieuwe collectie door middel van een verfrissende visuele presentatie (ondersteund door BUD) in een jaren vijftig en zestig setting. Tijdens deze show kwam je ogen tekort, in de ene hoek zaten modellen op de grond, op de bank zaten weer andere modellen. Zo nu en dan zorgde een deurbel voor wat opschudding, het ene model verdween en er kwam weer een andere binnen. Een prikkelende presentatie waar je als kijker ook goed de kans kreeg om alle items zo lang mogelijk te bekijken. Ook leuk: Cathari organiseerde een street-casting om aan de juiste modellen te komen, en wat waren ze prachtig.

View this post on Instagram

READ OUR SHOW REPORT @daniellecathari | Swipe up in our stories highlight Day 2 #afwstudio2020 #amsterdamfashionweek MAKE-UP: @maccosmeticsnl #macamsterdamfashionweek HAIR: @ghdhair @sebman_official @sebastianpro_official @wellaprobnl @cotyinc #SEBMAN #undefinable #sebastianprofessional #rulesdontapply #WellaProBNL #WellaHair #AskForWella #AFWxSebastianPro #AFWxSEBMAN #AFWxWellaPro #AFWxghdhair @ghdhairbenelux PHOTO: @teampeterstigter

A post shared by Amsterdam Fashion Week (@amsterdamfashionweek) on

Ninamounah

Vrijdagavond was ook de show van het Amsterdamse label Ninamounah te zien. De collectie bevatte deconstructies van bekende kledingstukken (denk aan de klassieke blouse en het broekpak). Ook waren er een aantal opvallende, originele en interessante items te zien. Zo zagen we modellen die op stelten liepen met een enorm lange broek aan en lange jassen waar de achterkant mist (hallo blote billen).

View this post on Instagram

Look 33 Jelle @jellehaen @republic_men Collection 005 Complete Metamorphosis PT.2 @amsterdamfashionweek @hethemnl Art Direction @ferdisibbel Hair @latoyavelberg @sebastianpro_official Make Up @connie_man_ @maccosmeticsnl Choreography @frontrowbackstage DPA Bags by @stefvanlooveren Jewelry by @cristelball Live Music @yodel.queen Show Direction @stefanprokop @jur.show Image by @teampeterstigter @bydanienl @lisanneve1989 Special thanks to @ebbavanbeek @boyfrey @dennisschreuder @onlyboundinbed @nina.hermans @latombs @le.corceau

A post shared by Ninamounah (@ninamounah) on

O’Neill en Jenneskens

De nieuwe capsulecollectie Blue Capsule van O’Neill werd 6 maart aan het publiek laten zien, met Nederlandse designer Kimberley Jenneskens als brandambassador. Duurzaamheid staat deze collectie centraal. De items uit de O’Neill Blue Capsule collectie worden allemaal uitgebracht in gelimiteerde oplage en er wordt samengewerkt met verschillende partners zoals Repreve, Waste 2 Wear en BCI. De zomercapsulecollectie bestaat uit items in felle kleuren en abstracte kleuren, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de problematiek rondom microplastic in de oceaan. De kleuren en prints van de winteritems zijn geïnspireerd op de bedreigde diersoorten uit de oceaan.

View this post on Instagram

O'Neill and Jenneskens present O'Neill Coming Home. Go to our website to read more! @jenneskens @oneilleurope #afwstudio2020 #amsterdamfashionweek

A post shared by Amsterdam Fashion Week (@amsterdamfashionweek) on

G-Star RAW

De show van G-star op zaterdagavond 7 maart was er een om niet te vergeten. De guerilla show was een samenwerking tussen G-Star, Amsterdam Fashion Week en de GVB, een verrassende combinatie die resulteerde in een opvallende show. De show vond namelijk plaats in de metro. Alle reizigers – influencers, pers, vrienden én nietsvermoedende reizigers – werd gevraagd om in de metro te stappen, waarna G-Star RAW iedereen meenam in 30 jaar denim-innovatie – onderweg van Amsterdam Noord naar Zuid om precies te zijn. Er waren verschillende items te zien, van iconische G-star RAW stukken, art pieces die eerder werden geshowd op New York Fashion Week tot nieuwe denim styles.

View this post on Instagram

30 YEARS G-STAR RAW @gstarraw took over the Noord/Zuid lijn! 💥 #GSTARAFW2020 #GStarRAW #hardcoredenim #afwstudio2020 #amsterdamfashionweek #guerillamarketing

A post shared by Amsterdam Fashion Week (@amsterdamfashionweek) on

Openbare events

De meeste modeshows waren exclusief voor genodigden, maar elke Fashion Week editie kent ook openbare evenementen. Zo konden bezoekers deze editie deelnemen aan AFW Talks, waarbij interessante en inspirerende discussies en gesprekken met verschillende mensen uit de scene plaatsvonden. Denk aan Guillaume Philibert (Filling Pieces), Mark de Lange (Ace & Tate), Bonne Reijn (Bonne Suits) en Amber Slooten (The Fabricant).

View this post on Instagram

AFW Industry Talks about Entrepreneurship & Branding and Sustainability & Innovation. Go to our website and read all about the talks- or find the swipe-ups in our highlights Day 3! 🗯 #afwstudio2020 #amsterdamfashionweek talk 1 Guillaume Philibert (@fillingpieces) Mark de Lange (@aceandtate) Bonne Reijn (@bonnesuits) talk 2 Amber Slooten (@the_fab_ric_ant) Adriana Galijasevic (@gstarraw) Samuel de Goede (@byborre) Randy van Essen (@oneilleurope)

A post shared by Amsterdam Fashion Week (@amsterdamfashionweek) on

Heb je al last van FOMO met terugwerkende kracht? Niet getreurd, nu je weet dat de talks vrij toegankelijk zijn, kun je er je voordeel mee doen de volgende edities.

Lees ook: Daar gaat je geld – dit zijn de leukste tijdloze tassen waar je nu in wilt investeren

Reageer op artikel:
Recap Amsterdam Fashion Week – dit is wat je hebt gemist (of juist meegemaakt)
Sluiten