De beste gratis fitness apps om te koppelen aan je Apple Watch

Een Apple Watch is niet alleen handig om je berichtjes op te ontvangen, om met Siri te praten op eenzame momenten of om het weerbericht op te checken. Nee, een Apple Watch kan meer, véél meer zelfs. Zo kan je je hartslag, rustmomenten en zelfs je temperatuur tracken. Hieronder lees je hoe.

Fitness apps op je Apple Watch

Heb jij een Apple Watch? Dan gebruik je deze ongetwijfeld tijdens het sporten. Je kan er niet alleen gemakkelijk je activiteit mee tracken, maar er zijn ook tal van handige apps waarmee je dankzij je Apple Watch nóg meer uit je workout haalt. Wij zetten de beste gratis fitness apps – die ook nog eens werken op je Apple Watch – voor je op een rij.

1. Hardlopen

Ben jij een echte hardloopfanaat? Probeer dan eens de apps Runkeeper en Nike+ Run Club. Met de Nike app kan je zelfs hardlopen zonder dat je jouw telefoon bij je draagt. Hij werkt goed samen met je GPS, waardoor je licht bepakt op pad gaat. Dankzij Runkeeper kan je onder andere je verstreken tijd, afstand, snelheid én hartslag bijhouden. Handig als je traint met een bepaald doel voor ogen.

Daarnaast brengt Runners Map in kaart waar je allemaal gerend hebt.

2. HIIT

Ben jij een doe-het-zelf HIIT junkie? Je bent niet de enige en daar hebben een aantal app-bouwers slim op ingespeeld. Bij een HIIT-sessie werk je jezelf flink in het zweet en het laatste waar je je druk om wilt maken is een timer. Dat moet automatisch gaan. Met Interval Timer heb je de optie om verschillende intervallen te doen, geschikt voor verschillende sporten. Je kan aangeven of je high of low intervals wilt doen (lees hier alles over LIIT) en hoe veel rust je nodig hebt – want rust nemen is net zo belangrijk als de oefeningen zelf.

Met de Seconds Interval Timer HIIT bepaal je zelf de duur van je interval. Je kunt oneindig veel verschillende varianten aanmaken, op basis van hoe jij het liefst traint.

Ook de Tabata Timer kan je helemaal aanpassen naar je wensen. Vul per oefening in hoe veel tijd je nodig hebt ter voorbereiding, rust en hoe veel herhalingen je als doel hebt.

3. Krachttraining

Ga je je wagen aan de sportschool maar kan je wel wat inspiratie gebruiken? Download dan Gymaholic. In deze app vind je meer dan driehonderd oefeningen – inclusief voorbeelden – voor in de sportschool. Daarnaast houdt deze app op je Apple Watch de verstreken tijd, het aantal verbrande calorieën en je hartslag bij. Deze app is te gebruiken zonder dat je iPhone in de buurt is.

We weten niet hoe het kan, maar Gymatic is in staat om via je Apple Watch te detecteren welke oefeningen je doet én hoe intensief je deze uitvoert. Een beetje freaky, maar wel handig. Je hoeft hierdoor niet meer te tellen hoeveel reps je erop hebt zitten. Daarnaast meet de app je hartslag, je rusttijden en zelfs je temperatuur.

4. Thuis sporten

Thuis sporten is altijd goed, want: gratis. Alleen heb je soms wel de omgeving van een sportschool of personal trainer nodig om tot het gaatje te gaan en de beste resultaten te krijgen. Gelukkig zijn er een aantal apps die je hierbij helpen.

Met Seven doe je een workout in maar zeven minuten. Je traint met verschillende oefeningen je hele lichaam én je hebt er geen professionele gear voor nodig. Op je Apple Watch zie je precies welke oefeningen je uit moet voeren en hoe je dat doet.

Met de app Sworkit train je met je eigen lichaamsgewicht. Ideaal voor thuis dus. Voor je start kies je uit yoga, stretchen, kracht of cardio. Daarnaast bepaal je zelf hoe lang je traint en op welke lichaamsdelen je focust. Op je Apple Watch wordt de oefening getoond en krijg je een seintje wanneer het tijd is voor de volgende oefening.

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je met een kater sport

iCulture

Reageer op artikel:
De beste gratis fitness apps om te koppelen aan je Apple Watch
Sluiten