Voor eens en altijd: hoe gezond is avocado nou écht?

We weten allemaal dat het eten van groente en fruit goed voor je is. Het is gezond en het verkleint de kans op hartziekten en beroertes (*grandma voice*). Deze groene vriend is groot favoriet bij velen van ons, maar hoe gezond is avocado nou écht?

Het zou goed zijn voor je bloedsuikerspiegel, cholesterol, eetlust én je huid. Maar klopt dat wel? Wij gingen op onderzoek uit.

Hoe gezond is avocado echt?

Avocado’s zijn populairder dan ooit. Niet gek ook, want het is lekker én het heeft behoorlijk wat voedingswaarde. Zo bevatten avocado’s meer eiwitten dan andere fruitsoorten. En da’s nog niet alles, ze zijn ook rijk aan gezonde vetten, vezels, mineralen én vitamines.

Het is lekker én beschermt je dus tegen ziektes, het is goed voor je darmen, beschermt het gezichtsvermogen en reguleert de bloedsuikerspiegel. Gezond dus, zou je zeggen. Maar hoe gezond is avocado nou echt?

Geniet met mate

In avocado’s zitten naast alle goede dingen, ook een vrij hoog calorie- en vetgehalte. Een doorsnee avocado bevat zo’n 250 calorieën en 21 gram vet. Hoewel deze vetten er weer voor zorgen dat de opname van gezonde stoffen wordt bevorderd, is het niet verstandig om er heel veel van te eten.

Eigenijk kan je niet heel makkelijk zeggen hoe gezond het nou echt is. Dat hangt af van hoeveel je er eet en drinkt. Een hele avocado per dag is vrij fors, maar ook dan ligt het weer aan de grootte van de avocado en hoeveel vet je ‘nodig hebt’.

Conclusie

Het is natuurlijk niet erg als je af en toe wél wat meer eet dan een halve avocado per dag. Maar overdrijf niet. Als je een halve grote per dag eet of een kleine hele, zit je goed. Je lichaam heeft de vetten nodig én ze zijn lekker.

Nog op zoek naar lekkere recepten? We got you.

Reageer op artikel:
Voor eens en altijd: hoe gezond is avocado nou écht?
Sluiten