Zita Vervoort
Zita Vervoort Love & Life 13 januari 2020

Wil je afvallen? Dit is wat je moet eten tijdens het avondeten

Door de dag heen gezond eten gaat in de meeste gevallen goed, maar het avondeten blijft toch altijd een lastig puntje. Na een lange dag hebben we meer zin in ongezond eten dan een healthy salade. Herken je dit maar wil je wel afvallen?Wij vertellen je wat je wél moet eten bij je avondeten.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Wat eten bij avondeten

Moe en hongerig komen we thuis van een lange dag op werk of school. We hebben zin om onszelf vol te stouwen met vettig eten en ongezond eten. Daarna drinken we het liefst nog een glaasje wijn en eindigen we met een zak chips voor de tv. Oeps. Dat gaat je doel om dit jaar af te vallen.

Tóch is het ook mogelijk om bij je avondeten dingen te eten waarmee je die kilo’s er alsnog af krijgt. De grote truc is om van tevoren na te denken over wat je gaat eten bij je avondeten. We lichten vijf situaties voor je uit waardoor je gezonder kan eten én blijft afvallen.

1. Als je geen zin hebt om te koken

We hebben allemaal wel eens momenten dat we écht geen zin hebben om een hele maaltijd te koken. Helemaal als we er al een hele dag op hebben zitten én nog boodschappen moeten doen. Toch kan je ook eten bestellen op een gezonde manier. Bel je lokale Chinees en vraag een dubbele portie gestoomde groente en garnalen. Als je op je eten aan het wachten bent maak je je eigen saus, want dat is veel gezonder dan voorverpakte saus.

Pak een klein schaaltje en doe daar amandelboter in, een eetlepel bruine rijst-azijn en een theelepel honing. Doe er wat geraspte gember en knoflook bij en als je van een beetje pittig houdt voeg je wat cayennepeper toe. Als je eten gearriveerd is doe je de groenten en garnalen bij de amandelmix en eet je het met een portie zilvervliesrijst. Super makkelijk, toch?

avondeten bestellen

2. Als je zin hebt om te snacken

Als je al uren zonder eten zit kan het behoorlijk pittig zijn om nog lang te moeten wachten tot dinnertime. Neem in dit geval een handjevol amandelen en doe ze één voor één in je mond. In de tijd dat je dit eet kan je een simpel soepje maken voor je avondeten. Soep is een lichte, maar vullende maaltijd waardoor je niet direct daarna weer trek hebt.

Voor het soepje fruit je twee fijngesneden uien in een pannetje en doe je er groentebouillon bij. Voeg wat witte kool, een teentje knoflook, Italiaanse kruiden, een beetje zout en rode peper toe. Daarna kun nog meer soorten groenten toevoegen en de soep tien minuutjes op een zacht vuurtje laten koken. Om het helemaal af te maken voeg je voedsel met proteïne toe, zoals kalkoenfilet of witte bonen. Yummy.

3. Als je van meal prepping houdt

Meal prepping is een effectieve manier om je voor te bereiden, maar het kan soms lastig zijn om het vol te houden. Gelukkig is er een hele makkelijke manier waardoor je maar één handeling hoeft te doen en zo klaar bent met je maaltijd.

Op zondag, voor de week begint, maak je het beslag voor een omelet. Voor deze omelet mix je zes eieren, zestig milliliter amandelmelk, een theelepel Dijon mosterd, een halve teen knoflook, Italiaanse kruiden en peper en zout. Iedere avond kan je een deel van deze mix in een koekenpan met olijfolie gieten en elke groente toevoegen die je wil, zoals broccoli of kool. De omelet kun je in één keer lekker oppeuzelen en is nog gezond ook. Afvallen was nog nooit zo lekker en makkelijk.

4. Als je wil schransen bij je avondeten

Sommigen onder ons hebben nou eenmaal niet genoeg aan één salade of een omelet met wat groenten, dus probeer dit recept als je zin hebt om lekker te schransen tijdens je avondeten. Neem hapklare garnalen, dip ze in wat pesto en maak er een snelle salade van met spinaziebladeren. Voeg er wat citroensap, balsamico-zijn, Dijon mosterd en Italiaanse kruiden aan toe.

Voor het toetje (ja ja, dit recept heeft een toetje) neem je wat partjes fruit naar keuze die je per stuk opeet. Door ze per stuk te eten krijg je sneller een vol gevoel, waardoor je niet eens meer zin hebt in iets anders. Niet alleen super lekker, maar ook heel gezond, dus perfect voor als je wil afvallen.

5. Als je NU wil avondeten

Oké, als je het echt niet meer aankan en je NU moet avondeten is dit een super goede oplossing. Mix wat wilde zalm met Dijon mosterd en twee eetlepels olijven tapenade (zwart, rood of groen). Snijdt een rode paprika door de helft, verwijder de zaadjes en doe de zalm-mix in de helft van de paprika. Klaar is Kees.

Met deze vijf recepten voor vijf verschillende situaties (die we allemaal wel herkennen) ben je toch gezond bezig en lukt het je om af te vallen.

Health

Reageer op artikel:
Wil je afvallen? Dit is wat je moet eten tijdens het avondeten
Sluiten