Morning – Deze avondroutine zorgt ervoor dat je ochtenden minder zwaar zijn

Inmiddels weten we dat een avondroutine veel invloed kan hebben op onze slaap en ons ochtendhumeur. Toch blijkt het niet voor iedereen makkelijk om een goede avondroutine vol te houden want nee, we hebben het niet over Netflixen tot je erbij neervalt. Een avondroutine is van groot belang voor je slaap, de volgende ochtend én voor je mentale gezondheid.

Hoog tijd om die avonden dus eens even aan te pakken. Met deze avondroutine zorg jij ervoor dat je iedere ochtend vrolijk opstaat.

Een goede avondroutine

Voordat je aan de slag gaat met een goede avondroutine, is het belangrijk om jezelf wat dingen af te vragen. Hoe wil je je de volgende ochtend voelen? Wat zijn de dingen waar je ontspannen van wordt? Voordat we daarmee aan de slag gaan, moet er een goede basis zijn. Factoren als bedtijd, cafeïne, workout routine en schermtijd hebben allemaal invloed op je slaap. Zodra je de basis hebt, kan je beginnen met het personaliseren van je avondroutine. Kom je er niet uit? Deze tips helpen je een handje.

1. Een goede voorbereiding

Om ervoor te zorgen dat je ‘s ochtends niet overhaast raakt, is het belangrijk dat je alvast wat dingen klaarlegt. Kies alvast een outfit uit, maak je ontbijt of zet je koffiemachine alvast klaar. Alles wat ervoor zorgt om jouw ochtenden minder stressvol te maken helpt.

2. Zoek contact met anderen

Hoewel het soms heerlijk is om lekker tv te kijken met een glas rode wijn, is het goed voor je om contact te hebben met anderen. Een simpel appje is vaak genoeg, het zorgt er namelijk voor dat je het gevoel hebt in contact te zijn met anderen. En dat is dan weer goed voor je mentale gezondheid.

3. Zorg voor een opgeruimd huis

Nee, dit klinkt niet als een heerlijke avondroutine. Toch zorgt een opgeruimd huis voor een opgeruimde geest en daarmee voor een beter humeur. Als je elke keer een klein beetje opruimt, valt het mee. Er is niks erger dan opstaan met een wasbak vol afwas die op je wacht wanneer je thuiskomt.

4. Schrijven

Zorg ervoor dat je elke avond opschrijft waar je dankbaar voor bent. Dat klinkt misschien overdreven, maar hoe meer je opschrijft, hoe meer je je zo gaat voelen. Op deze manier kan je elke situatie positiever bekijken en ook dankbaar zijn voor bepaalde lessen in je leven.

5. Lees een boek

Als je elke avond al een boek leest, hoeven we je niet meer te vertellen waarom dit werkt. Mocht je nog een beetje skeptisch zijn, begin dan met een boek lezen. Door een boek te lezen, laat je je dag achter je en focus je op één verhaal. Dit zorgt voor een gevoel van ontspanning en voor goede slaap.

6. Geef jezelf een massage

Dit geeft je niet alleen een goed en ontspannen gevoel, het zorgt er ook voor dat je in contact bent met je lichaam. Pak je favoriete massage- of bodylotion erbij en masseer bijvoorbeeld je benen. Je kan ook een gezichtsmassage doen of een foam roller gebruiken.

7. Neem een kop thee

Natuurlijk ga je wel voor een kop thee zonder cafeïne. De warmte geeft je een gevoel van kalmte na een lange dag en zorgt ervoor dat je lichaam ontspant. Daarnaast kan je natuurlijk voor avondthee kiezen zodat je makkelijker in slaap valt.

8. Meditatie

Last but not least, ga mediteren voordat je in slaap valt. Als je het lastig vindt om te ontspannen voordat je naar bed gaat, probeer dan een guided meditatie. Meditatie zorgt ervoor dat je je op je ademhaling gaat focussen en brengt je in het hier en nu. Probeer een meditatie in een app en na tien minuten val je als een roos in slaap.

Reageer op artikel:
Morning – Deze avondroutine zorgt ervoor dat je ochtenden minder zwaar zijn
Sluiten