Wil je afvallen? Dit zijn volgens experts de beste tips dus doe er je voordeel mee

Er bestaan natuurlijk honderden manieren om een paar kilo af te vallen. Verschillende diëten, hypes en workouts kunnen je een flink eind op weg helpen. Het allerbelangrijkste om blijvend af te vallen heeft niks met een dieet te maken, maar met je levensstijl. Experts delen hun beste tips om af te vallen dus doe er je voordeel mee.

Natuurlijk bestaat er geen one-size-fits-all oplossing voor het kwijtraken van je kilo’s. Toch zijn er heel wat tips die je op weg helpen.

Tips voor afvallen

Er zijn een aantal waarheden die wél voor iedereen werken en geloof het of niet, ze zijn makkelijker dan je denkt. Als je wilt afvallen is het vaak goed om na te gaan of een dieet wel gezond is. Afvallen is namelijk een doel om gezonder te worden en niet om je slechter te laten voelen. Daarnaast moet je een nieuw eetpatroon in je levensstijl integreren en niet terugvallen in oude gewoonten. Wij delen de beste tips om ervoor te zorgen dat je gezonder gaat leven en die paar kilo’s kwijtraakt.

1. Eet echte voedingsmiddelen

Een calorie is niet altijd een calorie. Een gezond schaaltje havermout met kaneel, blauwe bessen en noten van driehonderd kilocalorieën is niet hetzelfde als een dikke muffin vol suiker, koolhydraten en vet. Eet daarom ‘echt’ eten, dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam echt iets heeft om op te bouwen. Daarnaast hebben gezonde groenten en fruit een goede invloed op je gezondheid en helpen ze je om af te vallen.

2. Drink meer water

De absolute key om af te vallen is het drinken van water. Iedereen hoort deze tip vaak, maar weinigen volgen hem ook echt op. Water is nodig voor elk proces in het lichaam: circulatie, vertering en het kwijtraken van stoffen. Verschillende studies laten zien dat water een boost geeft aan je metabolisme en dat het een steeds grotere impact krijgt naarmate de tijd verstrijkt. Zet die kraan maar open.

3. Gebruik een eetschema

Om af te vallen helpt het goed om op vaste tijden te eten en je te houden aan een eetschema. Een consistent eetschema helpt namelijk om je hongergevoel te verminderen en geeft een boost aan je metabolisme. Zorg ervoor dat je binnen een uur nadat je opstaat eet en dat je niet langer dan vier of vijf uur tussen je maaltijden laat zitten. Een kleine maaltijd tussendoor mag ook altijd, mits het gezond is.

4. Kook vaker thuis

Zorg ervoor dat je zelf vaker thuis achter het fornuis gaat staan als je wil afvallen. Afhalen of uiteten gaan zorgt er namelijk voor dat je grotere porties eet en dat je meer ongezonde voedingsmiddelen binnenkrijgt. Kies lekkere recepten en kook thuis met verse producten, ook goed voor de portemonnee.

5. Denk na over alcohol

Naast het feit dat alcohol extreem veel calorieën bevat, zorgt het er ook voor dat je meer trek krijgt. We hebben allemaal wel eens om vier uur ‘s nachts in de lokale kebabzaak gehangen en veel meer gegeten dan ons lief was. Laat die alcohol vaker staan, dat is goed voor je gezondheid en je nachtelijke cravings.

6. Onderscheid het gevoel van honger

Het is heel belangrijk om te beseffen dat je een hongergevoel hebt en een gedachte over honger hebt. Een hongergevoel vanuit je lichaam is een fysieke vraag om meer brandstof. Een gedachte over honger heeft niks te maken met die fysieke vraag om brandstof, maar is gedreven bij gewoonte of emoties. Zorg ervoor dat je alleen wat eet als je lichaam dat nodig heeft, zo voorkom je overeten. En dat helpt je dan weer om af te vallen.

Health

Reageer op artikel:
Wil je afvallen? Dit zijn volgens experts de beste tips dus doe er je voordeel mee
Sluiten