Je beter voelen tijdens alle chaos: 8x dingen die je nu kunt doen

Het is chaos, overal waar je kijkt gaat het over het coronavirus en het lijkt er niet beter op te worden. Je checkt meerdere keren per dag het nieuws en dat maakt het lastig om je te focussen op andere (leuke) dingen en je beter te voelen. Het kan voor heel wat stress zorgen.

Je gaat het huis niet meer uit, alle sociale activiteiten moet je tijdelijk staken – het kan best eenzaam en vooral raar voelen. De volgende tips kun je direct toepassen om te zorgen dat je je beter gaat voelen.

Zo ga je je beter voelen

Eerder schreven we al hoe je kunt zorgen dat je mentaal gezond blijft tijdens de uitbraak. Het is immers heel belangrijk om je mentale gezondheid serieus te nemen. Merk je dat je nog een beetje zoekende bent naar hoe je moet omgaan met het thuisblijven? Deze tips die je direct kunt toepassen helpen je wellicht.

1. Blijf verbonden

Eenzaamheid kan effect hebben op je mentale gezondheid. Gelukkig zorgt de technologie vandaag de dag ervoor dat het niet zo moeilijk is om contact te houden met je familie, vrienden en collega’s. Blijf dat ook vooral doen om je minder geïsoleerd te voelen. Communiceren met jezelf is ook heel belangrijk in tijden van chaos. Prikkel jezelf om eerlijk te zijn over hoe je je voelt. Het opschrijven kan bijvoorbeeld helpen. Vergeet ook vooral niet dat je niet alleen bent. Iedereen die je kent zit in hetzelfde schuitje.

2. Doe waar je blij van wordt

Zorg ervoor dat je iedere dag een plekje vrijhoudt voor iets wat je leuk vindt om te doen. Kook een nieuw recept of ga een uurtje kijken naar je favoriete Netflix-serie. Wedden dat je je binnen no-time weer wat beter gaat voelen?

3. Verzamel inspirerende quotes en grappige memes

Maak een bord op Pinterest of een mapje op Instagram waar je inspirerende quotes kunt verzamelen die je energie geven. Grappige memes langsgaan aan het einde van de dag kan natuurlijk ook helpen.

4. Blijf kalm

Ontspanning, wat beweging en meditatie kunnen ervoor zorgen dat je angsten en stress minder wordt. Probeer eens een meditatie-app uit, zoek een online yogavideo of ga thuis sporten.

5. Houd jezelf bezig

Het is best lastig om afleiding te zoeken terwijl je wordt overladen met alle nieuwsberichten, maar het is wel belangrijk om jezelf bezig te houden. Ruim je kledingkast op, start een nieuw DIY-project of begin eindelijk aan het boek dat al heel lang op je nachtkastje ligt.

6. Geef structuur aan je dag

Door structuur te geven aan je dag, zal je dag voelen als een ‘normale dag’. Helemaal als je thuis aan het werk bent. Hoe verleidelijk het ook is om je thuiswerkdag vanuit bed te starten, doe het niet. Probeer aan een fijne tafel of bureau te zitten en neem ook pauzes zoals je die op een normale werkdag ook zou hebben. Hou je normale werkritme zoveel mogelijk in stand.

7. Ga ook offline

Het is natuurlijk erg belangrijk om goed geïnformeerd te blijven. Toch is het ook verstandig om jezelf te beschermen tegen alle overweldigende berichten. Het kan helpen om voor jezelf een limiet te bepalen.

Reageer op artikel:
Je beter voelen tijdens alle chaos: 8x dingen die je nu kunt doen
Sluiten