Wil jij minderen met het drinken van cafeïne? Goed idee, maar houd rekening met deze side effects

We genieten allemaal van een bakkie pleur op z’n tijd. Of het nu een ingewikkelde Soya Flat White African Roast is of een simpele espresso: er zit cafeïne in. Eigenlijk is het enige wat we weten van cafeïne dat het de wereld – vooral ‘s ochtends – iets verdraaglijker maakt en dat we er meer energie van krijgen. Maar wanneer je mindert met cafeïne krijg je last van een paar bijwerkingen.

De bijwerkingen van stoppen met cafeïne

Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in energy drankjes, frisdrank en sommige theesoorten. Je krijgt op een dag waarschijnlijk meer van dit stofje binnen dan je doorhebt en je raakt er onbewust aan gewend. Wanneer je besluit te minderen gaat dat niet zonder gevolgen, de volgende dingen zijn veel voorkomende klachten van mensen die minder cafeïne drinken.

1. Je bent prikkelbaar

Onze hersenen hebben receptoren die beïnvloed worden door cafeïne, op een goede manier. De cafeïne zorgt ervoor dat een prikkelbaar, angstig of nerveus gevoel wordt onderdrukt. Als je deze gevoelens de laatste tijd dus steeds meer ervaart, raak dan niet in paniek. Het is tijdelijk, zodra jouw lichaam is ‘afgekickt’ ben jij weer de oude.

2. Je bent wazig

Als je standaard koffie drinkt in de ochtend – en eigenlijk de hele dag door – wennen je hersenen aan de dosis cafeïne die dagelijks binnenkomt. Als je hiermee stopt krijg je last van een wazig gevoel. Je merkt dat je gesprekken niet kan volgen en niet helder na kan denken. No worries, dit trekt weer weg.

3. Je kunt last krijgen van spijsverteringsproblemen

Sommigen gaan minder lekker op een cafeïne-stop dan anderen. Als jij gevoelige darmen hebt, dan heb je kans op spijsverteringsproblemen, misselijkheid, obstipatie en buikpijn. Als je een van deze problemen ervaart komt dat waarschijnlijk omdat jouw lichaam even moet afwennen.

4. Je kan niet kiezen

Een teveel, maar ook een tekort aan cafeïne zorgt vaak voor besluiteloosheid. Daarnaast zorgt het ook voor minder creativiteit, maar gelukkig is dit tijdelijk. Het is allemaal deel van het proces, alles komt goed.

5. Je bent minder geconcentreerd

Best logisch eigenlijk, aangezien een goede bak koffie ons altijd hyper gefocust maakt. Toch kan je dit ook zonder cafeïne zijn, je moet alleen even door de zure appel heen. Stoppen met cafeïne zorgt bij velen voor minder concentratie en minder motivatie. Maar alles is tijdelijk, gelukkig.

Het klinkt nu bijna als harddrugs, die cafeïne. Geen zorgen, dat is het verre van en de bijwerkingen verdwijnen op een gegeven moment. Je mag ook best wat kopjes koffie drinken op een dag, hier lees je hoeveel.

Bustle

Reageer op artikel:
Wil jij minderen met het drinken van cafeïne? Goed idee, maar houd rekening met deze side effects
Sluiten