Blijvend afvallen? Eet dan koolhydraten, want die heb je nodig

Wil je graag blijvend afvallen? Ondanks dat veel mensen het advies geven om koolhydraten te skippen, is het des te belangrijker om deze toch binnen te krijgen. Waarom? Dat leggen we je uit.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Blijvend afvallen

Blijvend afvallen is niet voor iedereen een makkie – en bovendien ook niet voor iedereen nodig, laten we dat voorop stellen. Er is echter één ding dat we graag de wereld uit willen helpen en dat is wel de fabel dat koolhydraten slecht zouden zijn als je blijvend wil afvallen.

Sinds de jaren negentig zijn het aantal koolhydraatarme niet meer te tellen en moesten we volgens meneer Atkins spontaan stoppen met onze favoriete gerechten (pasta, pizza, you name it). Nu HIIT-klasjes populairder zijn dan ooit, lijken de koolhydraten ook weer uit het verdomhoekje te komen.

Koolhydraten eten om af te vallen

Beter nieuws kunnen we je niet geven natuurlijk. Lees nog wel even verder voordat je direct naar de lokale pizzeria rent. Volgens dit onderzoek van het Stanford Prevention Research Center volgden een jaar lang een grote groep mensen met overgewicht. De ene groep volgde een koolhydraatarm dieet, de andere een vetarm dieet.

Complexe koolhydraten

Tussen beiden groepen was geen significant verschil in gewichtverlies te ontdekken. Wat wel bleek, was dat de kwaliteit en puurheid van het eten verschil maakte. Proefpersonen die verse gerechten aten zonder toegevoegde zouten, suikers en andere addertjes onder het gras vielen het meeste af. Zij verhoogden hun inname van onbewerkte producten en verlaagden hun inname van producten met toegevoegde suikers.

De onbewerkte maaltijden bevatte ook complexe koolhydraten. Deze complexe koolhydraten vind je in onder andere havermout, groenten, kikkererwten, fruit en meergranen producten.

Eet dus gerust een extra bordje pasta, maar ga dan voor de volkoren variant. Daar heb je nog eens wat aan.

Lees ook: Dit zijn de effecten als je één maand niet rookt

Women's Health

Reageer op artikel:
Blijvend afvallen? Eet dan koolhydraten, want die heb je nodig
Sluiten