Fashion 20 feb 2019 Tessa Ponjee

Burberry reageert op kritiek op de trui die zelfmoord zou promoten

We schreven enkele dagen geleden al dat het modehuis Burberry onder vuur lag. Het merk had een trui gelanceerd met een strop als koord, waarmee ze volgens veel mensen (en volgens ons) zelfmoord promoten. Het merk is nu met een reactie gekomen.

Burberry’s trui met strop

Zelfmoord is geen mode, maar dat is iets dat Burberry niet lijkt te snappen. Afgelopen week deelde een model van Burberry een foto van de nieuwe trui met een strop als koord. Jep, een strop.

Burberry wekte met de collectie, die speciaal ontworpen is voor “de jeugd”, de indruk dat ze zelfmoord als mode zien. Dat kan natuurlijk niet door de beugel en zo ongeveer de hele wereld is woedend op het merk.

Dit bericht bekijken op Instagram

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Een bericht gedeeld door 🦎 (@liz.kennedy_) op

Burberry reageert op kritiek

Na een paar dagen de tijd te hebben gehad om na te denken over een passend statement, is deze gisteravond uitgebracht. De CEO van het modehuis, Marco Gobbetti, vertelt: “We are deeply sorry for the distress caused by one of the products that featured in our A/W 2019 runway collection Tempest. I called Ms. Kennedy to apologize as soon as I became aware of this on Monday and we immediately removed the product and all images that featured it.”

Het officiële statement wordt vervolgd met: “Though the design was inspired by the marine theme that ran throughout the collection, it was insensitive and we made a mistake. The experience Ms. Kennedy describes does not reflect who we are and our values. We will reflect on this, learn from it and put in place all necessary actions to ensure it does not happen again.”

We vinden het goed dat het Marco toegeeft dat ze inderdaad een grote fout zijn begaan. Hij had het namelijk ook kunnen ontkennen en het kunnen gooien op simpelweg verkeerde interpretaties van de mensen, iets wat vaker gebeurt.

Riccardo Tisci’s reactie

Ook de Chief Creative Officer van Burberry, Riccardo Tisci, heeft een eigen statement uitgebracht. Hij kwam persoonlijk ook enorm onder vuur te liggen nadat hij een foto van de beruchte trui deelde op Instagram waarbij hij schreef dat deze collectie speciaal voor de jeugd was.

Hij zegt: “I am so deeply sorry for the distress that has been caused as a result of one of the pieces in my show on Sunday. While the design was inspired by a nautical theme, I realize that it was insensitive. It was never my intention to upset anyone. It does not reflect my values nor Burberry’s and we have removed it from the collection. I will make sure that this does not happen again.”

Voorbeeldfunctie

Laten we inderdaad hopen dat het modehuis gebruik gaat maken van de voorbeeldfunctie die ze hebben. Mentale gezondheid is mega belangrijk en juist nu zijn er enorm veel jonge mensen die het mentaal zwaar hebben. Invloedrijke merken zoals Burberry hebben juist de positie om dit soort problemen op een positieve manier onder de aandacht te brengen.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

Welkom in bijna-2019 waarin Prada nog steeds niet snapt wat een racistisch karikatuur is

CNN

Reageer op artikel:
Burberry reageert op kritiek op de trui die zelfmoord zou promoten
Sluiten