Inga Stoit
Inga Stoit Body & Mind 28 jun 2022

Bye hooikoorts: 5 voedingsmiddelen om in te zetten zodat je er minder last van hebt

Als je ooit last heb gehad van hooikoorts, dan weet je hoe moeilijk het is om hiermee om te gaan. Pollen kunnen voor sommige van ons killing zijn. Symptomen van hooikoorts zijn onder andere: jeuk in de keel, tranende ogen en het hebben van een loopneus. Voor wie hier geen last van ervaart, zie het als een verkoudheid. Niet plezierig dus. Als we last hebben van hooikoorts dan komt dit doordat ons immuunsysteem niet goed reageert op het ingeademde stuifmeel. 

Ademen moeten we allemaal dus het is moeilijk om hooikoorts uit te sluiten als je niet goed op pollen reageert. Gelukkig kun je de symptomen van symptomen verminderen! Dit kan door het eten van bepaalde voeding. 

Bye hooikoorts

Om de ontstekingssymptomen met behulp van voeding tegen te gaan is het aan te raden om: de inname van pro-inflammatoire voedingsmiddelen zoals suiker, geraffineerde koolhydraten, plantaardige en zonnebloemolie en transvetten die in bewerkte voedingsmiddelen zitten te verminderen. En om een ontstekingsremmend eetpatroon te hanteren wat rijk is aan antioxidanten en fytonutriënten uit kleurrijke groenten en fruit. Hieronder volgen nog een aantal goede voedingsmiddelen.

Gember en kurkuma

Gember en kurkuma vormen niet alleen een krachtig middel tegen verkoudheid: in combinatie met andere ontstekingsremmende ingrediënten kunnen ze ook worden omgezet als een krachtig bommetje dat hooikoorts weghoudt.

Probiotica

Ongeveer 70 procent van onze immuuncellen bevindt zich in het spijsverteringskanaal en worden ondersteund en beïnvloed door een groot aantal darmbacteriën. Omdat het hebben van hooikoorts een irritatie aan het immuunsysteem is, kan het nemen van probiotica (die bijdragen aan de darmgezondheid) een makkelijke manier zijn om de strijd van het immuunsysteem tegen hooikoorts te versterken.

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine C

Voedingsmiddelen zoals sinaasappels, citroenen en kiwi’s (die grote hoeveelheden vitamine C bevatten), bevatten ook een andere krachtige antioxidant, quercetine genaamd. Samen zorgen quercetine en vitamine C voor immuunversterkende en anti-allergene eigenschappen.

Met deze voeding verbeter je jouw immuunsysteem dus zeg de griep maar gedag

Appels

Appels zitten niet alleen vol vezels, ze zitten ook boordevol antioxidanten en polyfenolen zoals quercetine, wat anti-allergene eigenschappen heeft die je strijd tegen hooikoorts kunnen versterken.

Essentiële vetzuren

Goede vetten uit voedingsmiddelen zoals avocado, zalm en chia zaden hebben super ontstekingsremmende eigenschappen die kunnen helpen het effect van ontstekingssymptomen zoals een loopneus en tranende, jeukende ogen te verminderen.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Bye hooikoorts: 5 voedingsmiddelen om in te zetten zodat je er minder last van hebt
Sluiten