- -
- - Food 19 okt 2019

Cafeïne-detox: waarom je dat kopje koffie toch beter kan laten staan

Een cappuccino hier, een lekker chocolaatje daar en af en toe een Red Bulletje om ons op gang te houden, in Nederland zijn we gek op cafeïne. We drinken het in de vorm van koffie om scherp de dag te starten, houden onszelf ermee wakker aan het einde van de dag (of tijdens een avondje stappen) of gebruiken het voor het sporten als pre-workout.

Maar steeds vaker gaan mensen over op een cafeïne-detox, ofwel een tijdje geen cafeïne tot je nemen. Dat houdt dus in dat je geen koffie, cola en energy drink drinkt, maar cafeïne zit ook in chocolade en wordt soms ook toegevoegd aan kauwgom, water en snoep. Waarom zou je cafeïne skippen?

Het effect van cafeïne

We zijn gek op cafeïne. It keeps us going tijdens een zware dag en een fijne cappuccino kan ook een echte treat zijn. Het verbetert onze concentratie en prestaties, het houdt ons lekker wakker en maakt ons alert én het stilt je honger – wat vaak een manier is voor mensen om makkelijker gewicht te verliezen. Sporters gebruiken cafeïne vooral om hun workout beter en langer te kunnen volhouden. Ook werkt cafeïne als anti-oxidant en beschermt het ons lijf tegen agressieve stoffen.

De gunstige effecten voel je bij een hoeveelheid cafeïne die vergelijkbaar is aan 1 à 2 kopjes koffie per dag.

De nadelen ervaar je vooral bij teveel cafeïne. Wat precies teveel is, verschilt enorm per individu. De één is er simpelweg gevoeliger voor dan de ander. Krijg je last van slaapproblemen, hoofdpijn, voel je je angstig of rusteloos? Dan kan dat komen door teveel cafeïne.

Wat is teveel?

Zoals we al eerder zeiden, is de één gevoeliger voor cafeïne dan de ander. Uit onderzoek blijkt dat je als gezond, volwassen persoon zo’n 400 mg cafeïne per dag veilig kan consumeren. Dit staat gelijk aan zo’n 4 kopjes filterkoffie. Maar voor iedereen is het effect van cafeïne op lichaam en geest anders.

Waar ik sta te stuiteren na 2 cappuccino’s, kan mijn buurman met een gerust hart 4 tot 5 espresso’s wegwerken. Dit heeft onder andere te maken met je metabolisme en lichaamsgrootte.

Het is duidelijk: er kan een ‘gemiddelde gezonde hoeveelheid’ zijn, maar voor iedereen ligt de grens van teveel cafeïne ergens anders.

Waarom een cafeïne-detox

Het innemen van cafeïne – in welke vorm dan ook – zit zo verweven in ons leven, dat we er vaak niet aan denken om het te skippen.

Maar als jij kampt met slaapproblemen, nervositeit, angstige gevoelens, een onregelmatig hartritme of overmatig plassen, óf als je het simpelweg irritant vind dat je afhankelijk bent van de positieve effecten ervan, kan het interessant zijn om je cafeïne-inname ‘s onder de loep te nemen, lezen we in een artikel van CNN.

Hoe stop ik met cafeïne?

Overweeg je om ‘s een cafeïne-detox in te lassen om te kijken wat het voor jou doet? Deze tips kunnen je daarbij helpen.

1. Hou een cafeïne-dagboek bij

Een dagboek bijhouden kan je meer inzicht geven in hoeveel cafeïne je daadwerkelijk nuttigt. Soms zeg je klakkeloos dat je 2 kopjes per dag drinkt, maar blijkt dat je vaker dan je denkt naar nummer 3 of 4 grijpt.

Tip: Hou ook de portie grootte in de gaten. Als jij elke dag een to-go beker koffie haalt, zit daar meer cafeïne in dan je kleine kopje thuis.

2. Weet waar het in zit

Bij cafeïne denk je al gauw aan koffie en energy drink, maar wordt chocolade bijvoorbeeld vergeten. Ook wordt het wel ‘s toegevoegd aan voedingsmiddelen als energierepen, kauwgom en (sport)drankjes. En wellicht zit er zelfs cafeïne in jouw medicatie.

3. Doe een ademhalingsoefening als je een craving hebt

Soms kom je in een situatie waarin je gewoon zin hebt in cafeïne. Je bent moe of hebt gewoon trek in die kop koffie. Doe een korte ademhalingsoefening om de craving de baas te worden.

4. Vervang en verminder je koffie-inname

De grootste bron van cafeïne is voor veel mensen koffie. Verminder je inname door wekelijks één kop koffie minder te drinken. Vervang het eventueel door decaf of groene thee.

En wat dan?

Als je stopt met cafeïne, kan je last krijgen van afkickverschijnselen. Deze ontstaan doordat je brein weer zelfstandig aan het werk moet om de stofjes aan te wakkeren waarbij normaal gesproken cafeïne te hulp schoot (zoals adenosine en adrenaline), lezen we op Healthline.

Deze verschijnselen kunnen al ontstaan als je slechts één kop koffie per dag drinkt en hiermee stopt.

Wat je kunt ervaren? Bij een cafeïne-detox kun je o.a. last krijgen van hoofdpijn, mood swings, vermoeidheid en moeite met concentreren.

Over het algemeen geldt: hoe meer cafeïne je binnenkrijgt, hoe heviger de symptomen. De symptomen houden zo’n 2 tot 9 dagen aan – even doorbijten dus.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Bedrock.nl.

Bedrock

Reageer op artikel:
Cafeïne-detox: waarom je dat kopje koffie toch beter kan laten staan
Sluiten