Calorieën verbranden? Dat lukt met deze 8 workouts

Calorieën verbranden is makkelijker gezegd dan gedaan. Je kan uren op een crosstrainer staan en de teller zien lopen, maar is dat wel zo effectief? Wij zochten het uit en delen de vijftien meest effectieve calorie burners met je.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Calorieën verbranden in de sportschool

Of je nou in de sportschool staat om spiermassa op te bouwen, je lekker in je vel te voelen of om wat af te vallen: calorieën verbranden is een onderdeel van elke oefening die je doet. Als extra calorieën verbranden je doel is, lees dan vooral verder. Wij zochten de beste workouts en oefeningen uit die zorgen voor een boost van je metabolisme.

1. Touwtjespringen

Touwtjespringen is dé calorieën-killer bij uitstek. Per uur verbrandt je meer calorieën dan met elke andere oefening. Nadeel: wie gaat er in godsnaam nou een uur touwtjespringen? Verdeel het uur in zes keer tien minuten. Koop een springtouw en start je dag met tien tot vijftien minuten springen. Scheelt ook al een hoop.

De cijfers: 667–990 calorieën per uur als je honderdtwintig sprongen per minuut maakt. Vind je dit nog niet voldoende? Koop dan een springtouw met ingebouwd gewicht. Ja, het bestaat echt.

2. Rennen met een helling

Gewoon je ding doen op de loopband of in het park is niet voldoende, want met een uphill run verbrand je pas echt veel calorieën.

De cijfers: 639–946 calorieën per uur. Extra calorieën verbranden? Ga dan voor een snelheid die je maar twintig seconden volhoudt en maak er een interval training van.

3. Kickboksen

Met kickboksen verbrand je niet alleen veel calorieën, je bouwt ook spiermassa op en je traint je hele lichaam.

De cijfers: 582–864 calorieën per uur. Je boost je spijsvertering nog meer door korte pauzes te nemen tussen het kicken en slaan. Ga voor dertig seconden rust per negentig seconden trappen.

4. Spinning met interval

Op de redactie zijn we groot fan van spinning, zo testten we eerder al Rocycle en zitten we zelf wekelijks op de spinfiets. Nog beter is om dit te doen op basis van intervallen, zodat je je lichaam harder laat werken.

De cijfers: 568–841 calorieën per uur. Niet genoeg? Door korte intervallen op hoge intensiteit toe te voegen aan een steady snelheid, verbrand je nóg meer.

5. Hardlopen

Hardlopen mag zeker niet ontbreken in dit lijstje. Hardlopen is een sport die je lekker buiten kan doen (of binnen op de loopband als het Hollandse weer het niet toelaat), voor of na werk om je hoofd leeg te maken. Ondanks dat niet iedereen die runners high te pakken krijgt, is het een laagdrempelige sport.

De cijfers: 566–839 calorieën per uur met een snelheid van ongeveer tien kilometer per uur. Hou een tempo aan dat je goed vol kan houden (bijvoorbeeld negen kilometer per uur) en je verbrandt nog meer calorieën gedurende de rest van de dag.

6. Kettlebell circuit

Je ziet vast vaak sterke mensen met zware kettlebells zwiepen in een hoekje in de sportschool. Het ziet er imposant uit en wie weet sta jij dit binnenkort ook wel te doen.

De cijfers: 554–822 calorieën per uur. Een HIIT circuit met kettlebells kan je vetverbranding nog 36 uur (!) laten voortduren na je workout. YouTube is je beste vriend bij het vinden van goede oefeningen.

7. Hometrainer

De hometrainer heeft een ‘luie’ reputatie in de sportschool, maar dat is onterecht. Mits je dit apparaat goed gebruikt, kan je er namelijk véél calorieën mee verbranden.

De cijfers:498–738 calorieën per uur. Haal het meeste uit deze workout door tien seconden intensief te fietsen, gevolgd door vijftig seconden op rustig tempo. Hierna fiets je vijftien seconden in sprintmodus, daarna heb je vijfenveertig seconden rust. Zo ga je door totdat je tien seconden rust hebt, hierna bouw je weer op naar langere rustperiodes en kortere sprints.

8. Roeimachine

Roeien moet je liggen of niet, maar een goede oefening is het zeker. Je traint er je hele lichaam mee en verbrandt veel calorieën in korte tijd.

De cijfers: 481–713 calorieën per uur op honderdvijftig watt. Schroef je verbranding omhoog door dertig seconden tot een minuut op hoog tempo te roeien, waarna je actieve rustpauzes neemt waarin je squats, lunges en andere oefeningen doet.

Lees ook: Afvallen wordt een makkie met deze vier ontbijtgewoontes

Women's Health

Reageer op artikel:
Calorieën verbranden? Dat lukt met deze 8 workouts
Sluiten