Cheatmeals eten en toch blijvend afvallen? Met deze 4 tips lukt het je

Wil jij graag blijvend afvallen maar weet je niet hoe? Misschien dat wij het (leuke) antwoord voor je hebben: cheatmeals. Deze maaltijden zijn niet alleen een cheat, maar blijken ook verdomd handig te zijn als je blijvend op gewicht wilt blijven of af wilt vallen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Cheatmeals

Cheatmeals lijken niet echt bij te dragen aan afvallen. Toch kan dit wel zo zijn, omdat je tijdens het afvallen minder calorieën tot je neemt. Je lichaam ziet dit al gauw als de nieuwe standaard, waardoor het gewend raakt en voldoende heeft aan deze nieuwe standaard hoeveelheid. Door een cheatmeal te nemen

Verantwoord cheaten doe je zo

Maar hoe plan je dan cheatmeals in zonder dat de kilo’s er weer aanvliegen? Nou, dat komt redelijk precies. Je kent de meme “A couple of months ago I decided it was a treat yo’self day. I’ve been treating myself ever since” vast wel. Hij laat precies zien waar je mee op moet passen en waarom een cheatmeal zo gevaarlijk kan zijn. Je hunkert snel naar meer en voor je het weet neem je elke dag een cheatsnack of eet je teveel. Met onderstaande tips helpen we je een handje.

1. Kies sociale momenten

Heb je een etentje buiten de deur staan? Kies ervoor om die te zien als een cheatmeal. Gerechten in restaurants zijn vaak bereid met ruime(re) hoeveelheden olie, boter en andere ingrediënten die je gerecht net wat smeuïger en lekkerder maken.

2. Houd je aan een éénpersoonsportie

Kook bijvoorbeeld een recept voor één persoon, als je in je eentje eet. Of deel dat frietje dat je in het restaurant on the side krijgt met je tafelgenoot.

3. Wees realistisch over hoe vaak je cheat

Kijk met een fitness- of voedingscoach naar je doelen en hoe veel je hierbij kunt eten. Valt je training zwaarder dan anders, dan kan het een teken zijn dat je toe bent aan een cheatmeal omdat je een energietekort heeft dat je prestaties in de weg staat. Wees dus realistisch, ook in het behalen van je doelen.

4. Cheat alleen wanneer je hier ook écht behoefte aan hebt

Je hebt van die (zeldzame) weken dat je helemaal lekker gaat. In de sportschool sta je te knallen en qua eten houd je het helemaal clean. Als je je hier een week of langer goed bij voelt, hou je er dan vooral aan.

Conclusie: een cheatmeal zorgt ervoor dat je metabolisme weer een boost krijgt en dat je jouw (strikte) voedingsschema weer goed volhoudt. Let erop dat je je aan bovenstaande regels houdt en er is niks aan de hand.

Lees hier ook alle antwoorden op je vragen over het keto-dieet.

Women's Health

Reageer op artikel:
Cheatmeals eten en toch blijvend afvallen? Met deze 4 tips lukt het je
Sluiten