5x chille workouts om fit te blijven die totaal niet aanvoelen als intensieve sport

We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben vaak nogal moeite om onszelf naar de sportschool te slepen. Houd jij ook niet zo van sporten, maar wil je wel fit en gezond blijven? Wij hebben tien activiteiten op een rijtje gezet waarbij je niet eens door hebt dat je sport.

We weten natuurlijk dat veel beweging hoort bij een gezond leven. Toch is het idee van een uur zwoegen in de sportschool vaak minder aantrekkelijk.

Leuke sporten

We kennen allemaal de mensen die om 07:00 in de sportschool staan om even een HIIT-lesje te pakken. Vervolgens beginnen ze aan hun drukke dag, om de volgende ochtend weer supervroeg te sporten. Supergoed natuurlijk, maar het lijkt ons niet bepaald “leuk”.

Gelukkig is die intensieve sportles om 07:00 niet de enige manier om beweging te krijgen. Sterker nog, er bestaan tientallen activiteiten waarbij je lekker bezig bent zonder dat je het doorhebt. Maximaal resultaat voor minimale moeite? Wij luisteren. Lees dus snel mee en kies je favoriete activiteit uit.

1. Dansen

Je denkt misschien “duhhh, dat is logisch”. Toch is dansen een mega effectieve workout die ook nog eens leuk is. Ga eens online en ontdek alle verschillende danslessen die aangeboden worden: van Zumba tot hiphop. Trainer Robyn Riojas zegt: “There are so many different styles that you’re bound to find a class or instructor that you like.”

Geen zin om bakken met geld uit te geven aan een dansles? Organiseer dan je eigen feestje thuis, zet de speakers op volume 100 en ga een uurtje los. Wedden dat jij aan het zweten bent na afloop?

2. Skeeleren

Ga terug naar de jaren ’80 en trek je skates aan. Een paar rondjes skeeleren door het park zorgt er namelijk voor dat je je armen en buikspieren een goede training geeft. Daarnaast is het ook nog eens mega leuk om met je vrienden te doen. Volgens een onderzoek van Harvard Medical School verband je met een uurtje skaten al snel zo’n vierhonderd calorieën. Kijk, dat tikt aan.

3. Seks

Je hoopte al dat deze in dit rijtje zou staan, of niet? Seks is inderdaad een goede manier om je spieren te trainen en wat calorieën te verbranden. Toch moeten we wel eerlijk zijn: het is geen enorme workout. Een feestje onder de lakens van zo’n dertig minuten zorgt ervoor dat je ongeveer 70 calorieën verbrandt. Maar hé, iets is beter dan niets.

4. Yoga

We begrijpen dat je ‘s ochtends vroeg geen zin hebt om kapot te gaan tijdens een HIIT-les. Gelukkig voor jou (en voor ons) zijn er ook andere workouts die goed voor je lichaam zijn. Neem bijvoorbeeld een yogales. Tijdens zo’n lesje wordt je heerlijk ontspannen wakker, krijg je rust in je hoofd én train je je lichaam ook nog eens. Je wordt leniger en traint aardig wat spieren tijdens een lesje. Er zijn tientallen verschillende yogasoorten en er zit er vast eentje bij die bij jou past.

Lees ook: Namasté – De vier manieren waarop yoga je mentale gezondheid verbetert

5. Peddleboarding

Ook peddleboarding is een mega goede workout die ook nog eens superchill is. Het fijne aan deze relaxte workout? Je hebt het idee dat je helemaal niet aan het sporten bent en ook beginners kunnen dit. In principe draait de sport om balans houden op een surfboard op rustig water. Tijdens het peddle boarden train je je buikspieren, rugspieren en je beenspieren. In Nederland zijn helaas weinig plekken waar het kan, maar je hebt vast wel een rustig meertje ergens in de buurt.

Reageer op artikel:
5x chille workouts om fit te blijven die totaal niet aanvoelen als intensieve sport
Sluiten