Moeite met chillen? Deze 6 tips helpen je volgens de Chinese geneeskunst

Het blijft zo nu en dan lastig om te kalmeren wanneer je gestrest bent. Chinese geneeskunst is een natuurlijke remedie tegen stress en kan dus een alternatief zijn op de meer doorsnee tips om te chillen.

Chinese geneeskunst

Het idee achter traditionele Chinese geneeskunst is dat het lichaam moet helen van binnenuit. Dus in plaats van gekke pillen te poppen die de huisarts heeft voorgeschreven, genees je jezelf doormiddel van deze alternatieven.

Iedereen weet dat stress veel invloed heeft op je lichaam. Om dat te voorkomen kan je deze kleine trucjes toepassen in je dagelijkse leven om zoveel mogelijk te chillen.

1. Maak kleine aanpassingen in je eetgewoontes

Angst en stress kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van je maag, maar dit werkt blijkbaar ook andersom. Als je darmen ongezond zijn, is je lichaam vatbaarder voor stress en angst. Dat is zuur, maar een oplossing kan liggen in wat je eet.

Het complete fit girl-dieet is overbodig, maar meer fruit en groenten in combinatie met minder suiker en vet zorgt er op de lange termijn voor dat je darmen rustig worden. Daardoor word je dus ook Bob-Marley-chill in je hoofd.

2. Breek wat eieren

Nee, dat las je niet verkeerd. Chinese geneeskunst beweert dat als je een ei of twee (of twaalf) breekt, je automatisch wat van je stress laat gaan. Dit heeft allemaal te maken met je lever, omdat agressie de voornaamste emotie is die daarmee gelinkt is.

Het beste om te doen als je gestrest bent, is dus om letterlijk eieren één voor één kapot te gooien. Zal je huisgenoot niet blij mee zijn, maar jij bent tenminste van je negatieve emoties af.

3. Probeer toch meditatie nog eens

Jahaaa, we weten dat meditatie nogal voordehands liggend is, maar je weet dat een cliché een cliché is omdat het waar is, toch? Onderzoek toont aan dat meditatie, naast dat het effectief is tegen stress, ook ervoor kan zorgen dat je hele brein anders gaat werken.

Zelfs wanneer je zo een persoon bent die niet langer dan één minuut stil is, schijnt het zo te zijn dat je na acht weken mediteren verbetering ziet. Je krijgt een beter geheugen, nieuwe skills leer je jezelf makkelijker aan, je relativeert sneller en stress vermindert. Cliché of niet, de voordelen hebben je vast overgehaald om het nog eens te proberen.

4. Loop op blote voeten

Op dit punt in het artikel denk je vast dat we gek zijn, maar Chinese geneeskunst zweert erbij: op blote voeten lopen. Het idee erachter is dat het letterlijk kan helpen met gronden. Hierdoor laat je negatieve energie vrij, waardoor je angst en stress oprecht verdwijnen in de grond.

Je hoeft natuurlijk niet je volledige collectie Nikes in de prullenbak te gooien, maar probeer het eens in de zoveel tijd een paar uurtjes en kijk hoe het je bevalt.

5. Beweeg je lichaam met Qigong

Qigong combineert meditatie met Tai Chi bewegingen. De oefening is niet zo intens als je kickbokslessen en bevat veel herhaling, waardoor je het misschien saai of voor oude dozen vindt. Maar het helpt met het ontwikkelen van bewustzijn van je lichaam.

6. Laat spierspanningen gaan met acupunctuur

Ken je dat? Last van je nek alsof je verkeerd hebt geslapen en een naar gevoel in je onderrug? Stress. Het schijnt dat acupunctuur een oplossing is en het zit zo: wanneer je meridianen (je energiestromen) open zijn, kunnen je spieren beter ontspannen. Door middel van het zetten van een paar kleine naaldjes in die punten, gaan deze stromen open waardoor angst en stress weg kan ‘stromen’.

Als je zeven kleuren schijt voordat je bloed moet prikken, dan is dit alternatief misschien niet helemaal voor jou. In dat geval kan je beter gewoon op bed gaan liggen en Shawn Mendes luisteren in de hoop dat de stress verdwijnt.

Reageer op artikel:
Moeite met chillen? Deze 6 tips helpen je volgens de Chinese geneeskunst
Sluiten