Rosalin Doodeman
Rosalin Doodeman Entertainment 15 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

Al gehoord van ‘corecore’? Dit is misschien wel de meest serieuze trend op TikTok

We betrappen onszelf er allemaal wel eens op: eindeloos scrollen op de For You-page op TikTok. ‘S avonds in bed is het vooral heel verleidelijk, maar voor je het weet is er al drie uur verstreken. Op TikTok (how ironic) is er nu een soort tegenbeweging bezig: #corecore. Het is misschien wel een soort eindstreep van de TikTok-trends en wij vertellen je er meer over.

Stappen we eindelijk af van urenlang scrollen?

In de wereld van de ‘cores’

We hebben op TikTok al te veel soorten cores voorbij zien komen om ze nog te kunnen tellen: cottagecore, angelcore, fairycore, etc. De trends komen en gaan en blijven nooit voor een hele lange tijd hangen. Maar like je een keer een video met de hashtag cottagecore, dan beland je vervolgens in een eindeloos algoritme vol video’s met deze hashtag. Steeds meer mensen zijn klaar met zo’n algoritme, het eindeloze gescroll en de content die ze te zien krijgen. Toch is het lastig om jezelf uit de sleur van het scrollen te halen. Hier is nu een nieuwe trend op gebaseerd en hij gaat ontzettend viraal. Zijn we er dan toch echt klaar mee?

Introducing #corecore

De hashtag corecore wordt massaal gebruikt onder video’s die zich afzetten tegen deze scrollcultuur op TikTok. Het is de bedoeling dat de video’s die met deze hashtag worden geplaatst je bewust maken van het feit dat je al urenlang op TikTok zit. Het is net een soort Truman Show: je hebt niet door dat je alleen maar vast zit aan je scherm, totdat het scherm zelf je laat realiseren wat je aan het doen bent. Best mind blowing dat een TikTok-trend dat zelf kan doen.

@sebastianvalencia.mp4

Wake up. #corecore #nichetok

♬ original sound – Sebastian V

#Corecore als eindstreep van de TikTok trends

Zal deze TikTok trend wel stand houden, of belandt deze uiteindelijk ook op het kerkhof van de TikTok hashtags? #corecore is lang niet zo oppervlakkig als andere hashtags die we wel eens voorbij hebben zien komen. Met de trend proberen makers meer dan alleen hun video’s laten zien. Het laat mensen op de app beseffen dat het eindeloos scrollen nutteloos is. Een vrij sombere trend dus, maar ook goed dat het rond gaat. Zo worden we ons misschien meer bewust van ons mediagebruik.. who knows? Misschien wordt onze schermtijd dan toch nog een keer minder.

Misschien dan hè.

Ben jij verslaafd aan je telefoon? Dit zijn de signalen (en zo neem je een detox)

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.