Last van ‘coronavirus insomnia’? Zó kom je er weer vanaf

Je doet niet zoveel op een dag sinds de quarantaine. Dat zal wel de oorzaak zijn van je slaapproblemen, horen we je denken. Niets is minder waar. Veel meer mensen hebben sinds de quarantaine namelijk last ‘coronavirus insomnia’.

Eerder schreven we al over de slaapproblemen waar veel mensen last van hebben sinds de quarantaine. Maar de belangrijkste vraag: hoe kom je er ook weer vanaf? Wij zochten het voor je uit.

Coronavirus insomnia

Slaap je slecht, droom je ineens heel veel en intens? Kon je eerder nooit je dromen onthouden, maar herinner je ze sinds de quarantaine haarscherp? Dan kan het zijn dat je last hebt van ‘coronavirus insomnia’. Hier lees je hoe het kan dat je sinds de quarantaine last hebt van veel en intense dromen.

Slaap is heel belangrijk. Altijd al, maar tijdens zo’n crisis zoals nu is het nóg belangrijker. Goed slapen is goed voor je immuunsysteem, het verhoogt de hersenfunctie, verbetert je stemming én mentale gezondheid. Maar hoe zorg je er nou voor dat je van ‘coronavirus insomnia’ afkomt? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen zodat je er minder last van hebt.

1. Ga niet in bed werken

Niet zo goed geslapen? Dan is het heel verleidelijk om je bed aan te zien als ideale werkplek voor de adg. Maar nee, dat is geen goed idee. Als je vanuit huis je werkt kunt doen, is het natuurlijk lastig om een echte werkdag te creëren. Het is verleidelijk om vroeg vanuit bed te beginnen (zodat je ook op tijd weer kunt stoppen), maar dat kun je beter niet doen.

Als je in bed gaat werken, begint de associatie met de stress van de dag al in de slaapkamer. Je matras is echt alleen bedoelt voor de dingen die je daar hoort te doen (slapen, seksen, you name it). Het hoort een plek te zijn om te ontspannen, niet een plek om te werken.

2. Zorg voor voldoende beweging

Het is niet voor iedereen een straf dat de sportscholen dicht zijn. Toch doe je er goed aan om tijdens de quarantaine ook voldoende te bewegen. Door iedere dag in ieder geval dertig minuten te bewegen, zul je merken dat je die nacht veel beter slaapt. Laat je hartslag stijgen door een rondje te lopen, te touwtjespringen, joggen of een kleine HIIT-workout in je woonkamer te doen. Gelukkig zijn er heel wat Instagram-accounts die live thuisworkouts geven. Hier vind je onze favorieten.

3. Drink geen alcohol voordat je naar bed gaat

Een glaasje wijn bij het avondeten lijkt misschien een perfect idee, maar daar ga je later spijt van krijgen. Helemaal als je al last hebt van ‘coronavirus insomnia’. En hoewel je misschien denkt dat je heerlijk in slaap zal vallen na dat glaasje (of drie), wordt de kwaliteit van je slaap enorm verslechterd.

4. Probeer eens een meditatie-app

Een drukke, chaotische dag gehad? Grote kans dat je ’s avonds in bed begin te malen. Klinkt het bekend? Probeer dan eens een meditatie-app voordat je gaat slapen. Uit onderzoek blijkt ook dat mindfulness-meditatie de slaapkwaliteit verbetert. Wat houdt je tegen?

5. Ga ook eens offline

Zo’n dertig tot zestig minuten voordat je gaat slapen, is het verstandig om alles wat licht schijnt in je ogen, te vermijden. En yes, dat betekent dus dat je je televisie, tv, tablet, telefoon of laptop op tijd weg moet leggen. Als je toch nog graag even gaat FaceTimen met je crush of een snelle Instagramsessie wil doen, zet de helderheid van je scherm dan op het laagst en houd je telefoon ver van je gezicht.

6. Laat het nieuws voor wat het is

Nog even snel het nieuws van de dag lezen of luisteren voordat je gaat slapen? Slecht idee. Tuurlijk is het goed om op de hoogte te blijven van alles wat er om je heen gebeurt. Alleen als je vlak voordat je naar bed gaat het laatste coronanieuws gaat lezen, zal je merken dat je een stuk onrustiger slaapt. Als je al in slaap komt.

Reageer op artikel:
Last van ‘coronavirus insomnia’? Zó kom je er weer vanaf
Sluiten