Food 6 okt 2013 Rik Nieuwenstein

Recepten: de 12 beste ontbijtsmoothies om mee wakker te worden

Het ontbijt is iets wat je eigenlijk nooit mag overslaan. Dit gebeurt echter heel vaak doordat je bijvoorbeeld te laat uit bed bent gestapt, de kinderen naar school moet brengen enzovoorts. Daarom: in plaats van een uitgebreid ontbijt te maken geeft een smoothie vaak de oplossing.

12 recepten voor ontbijtsmoothies

Smoothies kun je ontzettend snel klaarmaken, ze zijn makkelijk mee te nemen, je maakt ze in vele variaties en bovendien zitten ze boordevol goede vitaminen. Speciaal voor de ochtend hebben we de 12 beste, gezondste en lekkerste smoothies verzameld om je dag goed mee te beginnen! De meeste recepten zijn voor 1 tot 2 porties (sommige echter meer), en met ‘1 kop’ bedoelen we 1 koffiebeker.

slide_319200_2963791_free

1. De koffie-kersen smoothie

– 4 tot 12 kersen zonder pit en steel
– 1 kop koude koffie
– 1 kop vanille yoghurt
– 2 kopjes ijsklonten
– 1 theelepel honing
– 1 banaan

Het enige wat je bij deze smoothie hoeft te doen is al deze ingrediënten samenvoegen in in de blender, blenden en je bent klaar!

slide_319200_2963792_free

2. De groene kokosnoot smoothie

– 1/2 kop kokosmelk
– 1/2 kop Griekse yoghurt
– 1 kop spinazie
– 1 grote gepelde banaan
– 1 grote groene appel, zonder schil in stukjes
– 2 theelepels met stukjes kokosnoot
– 1 kop ijsklonten

Voeg al deze ingrediënten samen in de blender and go the smooth way! Geniet ervan!

slide_319200_2963793_free

3. Groene thee, bessen & yoghurt smoothie

– 1 zakje groene thee
– 1 1/5 kop kokend water
– 1 kop bessen
– 1/2 banaan
– 1/4 kop (vetloze) Griekse yoghurt
– 1/4 kop magere melk
– 1 theelepel lijnzaad
– 1 theelepel honing

Het geheim achter dit recept is om van de groene thee ijsklontjes te maken. Zorg dat de thee extra sterk is. Wanneer je thee-ijsklonten klaar zijn doe je alle ingrediënten in de blender and you’re good to go!

slide_319200_2963795_free

4. De tropische smoothie

– 2 blikjes 400 ml ongezoete kokosmelk
– 2 rijpe mango’s
– 2 papaja’s
– 3 bananen
– 1 pond geroosterde macadamia noten
– 30 dadels
– 10 kopjes rijstemelk

Schud de kokosmelk goed voor gebruik. Maak daarna van deze kokosmelk ijsblokjes. Verwijder de pitten uit de dadels en snijd de banaan in even dezelfde grootte als de ijsblokjes. Doe dit ook met de mango’s en papaja’s. Plaats wanneer je klaar bent alle ingrediënten in de vriezer, ook de kokosmelk. Voor één smoothie zijn 3 kokosmelk ijsblokjes, 2 stukken mango, 2 stukken papaja, 1 stuk banaan en 1/4 van de macadamia noten genoeg.

slide_319200_2963800_free

5. De spinazie, meloen, cashew smoothie

– 1 kop cashewnoten
– 1 ontpitte dadel
– 1/4 kop water
– 1 kop meloen
– 1/2 kop bladspinazie
– 4 ijsklonten

Voeg alle ingrediënten samen in de blender en deze bijzondere combinatie is helemaal af.

slide_319200_2963808_free

6. De honing, yoghurt, bieten smoothie

– 1 kleine, gesneden en gepelde biet
– 1 kop melk
– 1/2 kop yoghurt
– 2 eetlepels honing
– 8 ijsklonten

Doe alle ingrediënten in de blender en je bent klaar!

slide_319200_2963812_free

7. De blauwe bessen, bananen, havermout smoothie

– 1/2 kop havermout
– 2 koppen water
– 1/2 kop ongezoete vanille amandelmelk
– 1/2 kop blauwe bessen
– 1/2 rijpe banaan
– 1/2 theelepel vanille extract
– 2 theelepels (rauwe) suiker
– 1/2 kop ijs

Kook de havermout voor ongeveer 2 minuten in heet water en roer goed tot het een vaste substantie wordt. Laat het na het koken even afkoelen gedurende een paar minuten. Voeg de havermout daarna samen met de rest van de ingrediënten in de blender en hij is af. Enjoy!

slide_319200_2963950_free

8. Mango, banaan, vijgen smoothie

– 2 middelmaat mango’s
– 2 bananen
– 8 tot 10 gedroogde vijgen
– 1/2 kop melk
– ijsklontjes (mag, hoeft niet)

Pel en snijd de mango’s en bananen in stukken en doe ze daarna met de rest van de ingrediënten in de blender. Voeg op het laatst de melk toe en blend nogmaals.

slide_319200_2963951_free

9. Mango, banaan, avocado smoothie

– 1 gepelde banaan
– 1/2 kop mango
– 1/2 avocado
– 1 kop spinazie
– 1 1/4 kop amandelmelk
– 1/2 theelepel vanille extract

Gooi alles bij elkaar in de blender. That’s it. Wil je het nog iets kouder maken, schroom dan vooral niet om er ijsklontjes bij te doen.

slide_319200_2963953_free

10. Aardbeien-vanille smoothie

– 1 kop vanille (soja) yoghurt
– 1 kop gesneden aardbeien
– 1 theelepel rauwe agave nectar (of honing)

Dit alles doe je samen in de blender en een beter begin van je ochtend heb je niet!

slide_319200_2963956_free

11. Bananen-abrikozen smoothie

– 1 grote banaan
– 1/2 kop abrikozensap
– 1/2 kop vanille soja/yoghurt
– 1 theelepel agave nectar

Zorg ervoor dat de banaan bevroren en in stukken gesneden is en voeg alles ijskoud in de blender.

slide_319200_2963957_free

12. Le Grande Finale: de gezondste smoothie ooit

– 2 appels (gesneden)
– 2 peren (gesneden)
– 1 1/2 kop koud water
– 2 x het sap uit een vers geperste limoen
– 2 kleine stukken verse gember (gebruik een dunschiller om te schillen)
– 5 boerenkoolbladeren (gespoeld en gescheurd)
– Een handvol spinazie
– 1 kop fijngesneden kool
– 2 theelepels lijnzaad
– 6 aardbeien

Doe eerst de appels en peren met het koude water in de blender en blend deze. Nadat je de appels geblend hebt voeg je het lijnzaad, de spinazie en de boerenkool toe. Als het niet helemaal in de blender past, duw de ingrediënten dan desnoods een beetje verder in de blender. Blend opnieuw. Voeg nu de aardbeien toe en blend voor de laatste keer. Gezonder kan haast niet. Geniet ervan!

En wat komt er na het ontbijt? De lunch! We verzamelden 27 heerlijke lunchrecepten die perfect zijn voor op het werk.

Reageer op artikel:
Recepten: de 12 beste ontbijtsmoothies om mee wakker te worden
Sluiten