Suze van As
Suze van As Love & Life 7 mrt 2017

De mythes en waarheden achter 6 populaire ‘gezondheidsregels’

Blijkbaar heeft het dus helemaal geen zin om 8 glazen water te forceren per dag of de stappenteller op 10.000 te zetten.

We proberen allemaal zo gezond mogelijk te leven. Daarom is het altijd fijn dat er gevestigde gezondheidstips zijn die we kunnen volgen. Alleen blijken veel hiervan helemaal niet waar te zijn. Ze leken allemaal zo logisch maar nu voelen we ons stiekem een beetje bedonderd. Lees hier de waarheid achter 6 populaire gezondheidstips.

1. Eet 5 porties groente en fruit per dag

De California Department of Health Services bedacht de regel dat je vijf porties groente en fruit nodig hebt in 1988 omdat het goed klonk. Hier was dus helemaal geen onderzoek naar gedaan. Ze wilden er simpelweg voor zorgen dat mensen meer groente en fruit gingen eten. Ondanks dat het getal ‘vijf’ redelijk uit hun duim gezogen is, is het wel een goed doel om je aan te houden.

De World Health Organisation was al sceptisch in 1990, en deed een onderzoek naar de consumptie van 400 gram fruit en groente per dag, met betrekking tot hart- en vaatziektes en kanker. De conclusie bleek: “Nutrient goals have been set judgmentally rather than on the basis of specific evidence”. In 2013 voerde de Cochrane Review een onderzoek uit waar ook uit bleek dat de consumptie van groente en fruit het risico op hartfalen niet verminderde.

Het grootste kritiekpunt op deze vijf groente en fruit-regel, is dat er tijdens onderzoeken geen rekening is gehouden met het feit dat mensen die gezond eten, waarschijnlijk ook regelmatig bewegen en niet roken. Bovendien gaan mensen door deze regel sneller te veel eten volgens obesitas-onderzoeker Dr. Zoe Harcombe. “Instead people add foods, such as all fruit, so they may be overdoing the sugar”.

Groente en fruit zijn zeker wel goed voor je gezondheid, maar zorg ervoor dat je niet tegen je honger in nog extra fruit naar binnen gaat werken. Vervang liever ongezond eten door fruit en groente dan dat je het er nog extra bij eet.

2. Zet 10.000 stappen per dag

Voldoende bewegen is goed voor je, vooral als je overdag het grootste deel van de tijd achter je bureau zit. Alleen het idee dat je 10.000 stappen ‘moet’ zetten per dag wordt helemaal niet ondersteund door de wetenschap. Volgens Dr. Greg Hager, een professor aan de John Hopkins University, komt dit cijfer van een Japans bedrijf die in de jaren zestig een stappenteller op de markt bracht genaamd ‘manpo-kei’, wat ‘10.000-stappen meter’ betekent. Dit hadden ze uit een onderzoek gehaald van de Kyushu University die zou claimen dat dit gezonder zou zijn, maar dit ‘onderzoek’ is onvindbaar.

Het is natuurlijk top dat je actief bent, maar er bestaat geen bewijs dat je beschermd bent tegen bepaalde ziektes wanneer je 10.000 stappen zet. Hoeveel je moet bewegen per dag verschilt ook per mens en leeftijd.

3. Eet één per week vette vis voor een gezond hart

Volgens de Department of Health in 1994 moeten we twee keer per week vis eten, waarvan één vette vis moet zijn. Deze fascinatie met vette vis komt eigenlijk door een onderzoek naar Eskimo’s, die ontzettend veel vis eten en de minste kans op hartfalen hebben. Voedsel met veel omega 3 zou ervoor zorgen dat er minder stolsels in je bloed zouden voorkomen.

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar geen enkele studie bewijst dat we één portie vette vis nodig hebben per week. Een onderzoek van DART in 1989 probeerde erachter te komen of twee of drie porties vette vis per week het aantal mannelijke doden na een hartaanval zou verminderden. Maar op een grootschalig onderzoeksniveau bleek dit ongegrond te zijn.

De omega 3 uit vette vis is zeker wel goed voor je, maar er zijn andere, doeltreffendere manieren om je hart gezond te houden. Bijvoorbeeld door vaker te sporten.

4. Drink 8 glazen water per dag

Als er iets is wat we zo goed mogelijk proberen te doen, is het voldoende water drinken. Zo vullen we zo vaak mogelijk onze waterflessen om maar aan die 8 glazen per dag te komen. Maar uit een aantal onderzoeken blijkt dat we ons helemaal niet hoeven te forceren om aan die 8 begeerde glazen te komen.

Zo publiceerde de American Journal of Epidemiology dat mensen met een verlaagd risico op hart- en vaatziekten mensen waren die 5 glazen water van 240 ml dronken per dag. Dat zijn er dus geen 8. Volgens Susan Lanham-New, een professor of human nutrition aan de University of Surrey spelen andere factoren ook een rol: “(…) the amount of water we need depends on our body size, activity levels, the temperature outside. It’s very difficult to come up with an absolute amount.”. Bovendien zit er ook veel water in bijvoorbeeld thee, koffie, melk en in veel soorten voeding.

Volgens professor Caraher, van de University of Londen, kan het zelfs schadelijk zijn om te veel water te drinken. “We are all overly concerned with not drinking enough and are probably drinking too much. Drink when you’re thirsty.” Weten we dat ook weer.

5. Sport 150 minuten per week

De 150 minuten sport per week regel is de eerste in het rijtje die wél gesteund wordt door de wetenschap. Zo blijkt dat deze 150 actieve minuten ervoor zorgen dat de kans op chronische ziektes of een vroegtijdige dood met 20 tot 30 procent verminderd wordt. “The evidence for 150 minutes of exercise a week is based on long-term studies that show people who did this much exercise had healthier hearts and lived longer”, vertelde Professor Batt aan Daily Mail.

Toch bestaat er ook twijfel over deze sport-regel. De Canadian Journal of Cardiology noemde 150 minuten teveel en onrealistisch. Ook een essay van Canterbury Christ Church University claimde dat 60 minuten per week al genoeg is om ervoor te zorgen dat je gezondheid een oppepper krijgt.

6. 2.000 kcal voor vrouwen, en 2.500 kcal voor mannen

Hiervoor is gekeken naar het energiegebruik van mensen die normale dagelijkse dingen doen. Maar dit wordt niet ondersteund door bewijs. Het is zelfs zo dat het aantal kcal per dag verschilt per persoon. Dit kan liggen aan hoe actief je bent, hoe groot je bent, hoe oud je bent en aan je metabolisme. Ga dus eerst naar je huisarts om te vragen hoeveel kcal je dagelijks mag consumeren voordat je blindelings het voorschrift volgt.

Daily mail

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
De mythes en waarheden achter 6 populaire ‘gezondheidsregels’
Sluiten