Josca
Josca Love & Life 15 okt 2018

Deze 6 boosdoeners kunnen ook de oorzaak van je vermoeidheid zijn

Inmiddels weten we allemaal wat we moeten doen om gezonder te zijn en een betere nachtrust te krijgen. Als je alle tips inmiddels al opgevolgd hebt, maar nog steeds niet uitgerust bent, kan het zijn dat er dingen meespelen waar je geen besef van hebt.

Oké, boosdoener is een groot woord, maar de volgende mogelijke oorzaken van je vermoeidheid zijn niet zo voor de hand liggend als de meeste redenen die je al vaker voorbij hebt zien komen.

1. Je houding

Mensen die op hun zij liggen, slapen meestal het best, terwijl mensen die op hun buik liggen juist het slechtst slapen. Natuurlijk heeft dit helemaal te maken met welke houding jij maar het fijnst vindt liggen en hoef je dit niet aan te passen als het wél werkt voor jou.

Niet alleen je slaaphouding, maar ook je houding overdag kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. Als je niet rechtop zit en je ruggengraat continu op een verkeerde manier gedraaid zit, zorgt dit voor extra spanning waardoor je last van je ademhaling kan krijgen. Dat maakt het lastiger om te relaxen aan het einde van de dag.

2. Je medicatie

Natuurlijk helpen slaappillen om je makkelijker in slaap te krijgen, maar zodra je hier vanaf stapt of mindert, wordt het veel lastiger om weer in slaap te komen. Het is beter om een medicijn te gebruiken waarbij het geen gewoonte wordt om deze elke avond in te nemen, omdat je anders niet in slaap kunt komen.

Ook andere medicatie kan ervoor zorgen dat je nachtrust niet optimaal benut wordt. Verschillende medicijnen die bijvoorbeeld helpen tegen astma, kunnen je ook wakker houden. Heb je astma en slik je daarvoor medicijnen, neem deze dan ruim voordat je gaat slapen. Let ook op voedingssupplementen; deze kunnen je ook veel energie geven, waardoor het wellicht niet zo slim is deze ’s avonds in te nemen.

3. Je klok

Inmiddels weet je wel dat je niet op je telefoon moet kijken voordat je gaat slapen, maar heb je ooit gedacht aan je klok? Wat al helemaal niet helpt om te gaan slapen, is steeds op je klok kijken hoe laat het is. Als je niet kunt slapen en kijkt hoe lang je al wakker ligt, maakt het niet uit hoe lang dit is, maar je wordt gewoon ontzettend bewust van het feit dat je niet in slaap kunt komen. Dat maakt het alleen maar erger. Haal desnoods je klok uit je kamer.

4. Je ongesteldheid

Je hormonen doen meer met je lichaam dan je eigenlijk zou willen tijdens je ongesteldheid. Het is dan ook niet vreemd dat ook je slaap eronder komt te lijden. Veel vrouwen kunnen een paar dagen voor hun menstruatie niet in slaap komen omdat ze zich te energiek voelen. Als je (nog) niet aan de pil bent, is het misschien een goed idee om je dokter daar advies over te vragen.

5. Je relaxmomentje aan het eind van de dag

Wanneer je van een wijntje drinken houdt om te relaxen na een drukke dag, denk je mogelijk dat het ervoor zorgt dat je ook makkelijker in slaap kunt komen. Toch heeft alcohol juist bijwerkingen die de kwaliteit van je slaap verslechteren. Je kunt misschien wel makkelijk in slaap komen, maar deze zal nooit heel diep en prettig zijn, waardoor je ’s ochtends brakker wakker wordt.

6. Je partner

Oef, je houdt ontzettend van je liefje, maar ook van slapen. En of hij of zij nou laat naar bed gaat, vroeg op moet staan of je wakker houdt met gesnurk; het is niet de bedoeling dat dat ten koste gaat van jouw slaap. Zoek naar oplossingen en slaap desnoods een weekje even niet bij je partner in bed om te kijken of het je probleem oplost. Als je partner bijvoorbeeld een drukke slaper is, dan is het misschien een goed plan om een groter bed te nemen.

Reageer op artikel:
Deze 6 boosdoeners kunnen ook de oorzaak van je vermoeidheid zijn
Sluiten