Suze van As
Suze van As Love & Life 2 apr 2018

Deze 6 oefeningen moet je doen als je last hebt van een stijve nek

We hebben allemaal wel eens last van een pijnlijke, stijve nek. Gelukkig kom je er in de meeste gevallen redelijk makkelijk vanaf – vooral met deze 6 handige oefeningen.

Misschien zit je wel de hele dag achter een bureau, ben je gestrest, of heb je verkeerd gelegen in je slaap. Hoe het ook komt dat je nekpijn hebt, het is een irritante pijn die je niet kunt negeren. Je hoofd rust immers continu op je nek waardoor er altijd druk op staat! Een beetje verlichting is daarom wel gewenst en die krijg je met deze 6 simpele oefeningen – sommige kun je zelfs vanuit je luie bureaustoel doen.

1. Schouders ophalen

Deze oefening is eigenlijk een extreme schouder-ophaal. Je ademt in en haalt je schouders op, zo ver je kan. Vervolgens adem je uit en laat je je schouders weer zakken. Als je dit een aantal keer herhaalt voelt je nek een stuk minder gespannen omdat je je spieren hiermee vermoeid.

2. De Spine Roll

Ga rechtop staan met je voeten recht onder je heupen, alsof je tegen een onzichtbare muur aan staat. Houd je benen goed recht en zet je kin op je borst. Rol nu je rug op door je bovenlichaam in een boog naar beneden te buigen. Deze oefening wordt veel gedaan in Pilates en hij werkt daarom ook dondersgoed.

3. De hoofdwiebel

Ga goed en recht op een stoel zitten met je voeten plat op de grond. Strek vervolgens je linkerarm voor je uit zodat hij parallel staat aan de vloer. Kantel je hoofd naar je rechterschouder en plaats je rechterhand op je linkeroor waar je zachtjes extra druk op zet. Hou dit een paar seconden vast en herhaal het aan de andere kant. Je rekt hiermee je nekspieren, wat voor verlichting zal zorgen.

4. De Neck Roll

Ga op je buik liggen en zet je handen onder je schouders. Vervolgens kom je omhoog met je borst en hoofd. Je begint met de neck roll door over je linkerschouder te kijke. Daarna draai je met je hoofd naar je rechterschouder terwijl je met je kin zo ver mogelijk op je borst probeert te leggen. Dit doe je langzaam tot je weer uitkomt in een positie waarbij je over je rechterschouder heen kijkt.

5. Opdrukken tegen de muur

Ga iets verder dan armlengte voor een muur staan en plaats je handen op de muur waardoor je voorover leunt. Ga je vervolgens tegen de muur ‘opdrukken’ door je armen gestrekt te houden maar je lichaam wel naar voren te bewegen. Je moet je schouders hiervoor naar elkaar toedrukken. Alsof je een potlood wilt klemmen tussen je schouderbladen.

6. Zelf-massages

Zorg dat je een tennisbal hebt (of een bal die dezelfde grootte heeft) en plaats deze tussen je rug en de muur. Beweeg naar boven en beneden zodat de bal je rug en schouders masseert. Makkie toch?

Met deze 10 oefeningen heb je binnen no time strakke billen

elite daily

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Deze 6 oefeningen moet je doen als je last hebt van een stijve nek
Sluiten