Josca
Josca Food 11 mei 2016
Leestijd: 2 minuten

Deze 8 dingen kun je beter niet eten vóór een work-out

Dit eten kun je voortaan beter overslaan voordat je naar de sportschool gaat en bewaren voor later.

1. Avocado.
Al bevat de avocado net als olijfolie en noten goede vetten, is het eten hiervan voor het sporten niet zo handig. Avocado’s verteren niet zo snel en dat kan zorgen voor krampen tijdens je work-out. Snack gerust met avocado en nootjes na je training want het zijn allemaal gezonde vetten, maar doe dit niet vlak voor je work-out.

2. Muesli- en proteïnerepen (het overgrote deel).
We kunnen maar niet vaak genoeg zeggen dat voorverpakte mueslirepen uit de winkel over het algemeen veel te veel suikers bevatten. Dit zorgt weliswaar kort voor een oppepmomentje, maar hierna zal je energie drastisch dalen. Een alternatief hiervoor is een reep met minstens zoveel proteïnen als suikers (minimaal 1:1), of je maakt je eigen notenreep, zoals deze met amandelen.

3. Gefrituurd eten.
Waarschijnlijk is dit niet zo’n grote verrassing, maar aangezien gefrituurd voedsel over het algemeen veel vet en zout bevat, kun je sneller uitgedroogd raken en zelfs loom worden. Kies dus niet voor de volgorde “ik mag nu wel een patatje want ik ga straks toch sporten”.

4. Sportdrank.
Ja, sportdrank bevat vaak wel wat vitaminen, maar er zit zóveel suiker in, dat je er meer nadelen aan hebt dan voordelen. Water is nog altijd het beste drinken dat je binnen kunt krijgen tijdens of alvorens het sporten. Train je langer dan uur uur intensief? Dan kan sportdrank eventueel wel een uitkomst bieden.

5. Pittig eten.
Je hebt immers niet zoveel zin in brandend maagzuur tijdens je work-out, toch? Daarnaast zal pittig eten je spijsvertering verstoren en dat komt je sportroutine niet echt ten goede.

6. Spinazie, kool en broccoli.
Hè? Dit is toch gezond? Ja, dat wel, maar groene bladgroenten als deze bevatten veel vezels. En dat is niet slecht, integendeel, maar het kan wel voor een opgeblazen gevoel en overtollige lichaamsgassen zorgen, aangezien het niet altijd zo gemakkelijk verteert. Wil je toch wat van deze groenten binnenkrijgen, dan zou je ze kunnen verwerken in een smoothie. Misschien wel weglaten als je al ledematen en spieren ‘open’ en zen gaat krijgen tijdens yoga.

7. Hummus.
Eigenlijk is praktisch alles dat gemaakt is met erwtjes of bonen niet slim om te eten voordat je gaat sporten. Net als bladgroenten verteren kikkererwten niet zo gemakkelijk en zorgt het tevens voor gassen en een opgeblazen gevoel. Bewaar dit dus voor later.

8. Niks.
Helemaal niets eten voordat je gaat sporten is ook geen aanrader, zelfs niet als je vroeg in de ochtend opstaat. Je hebt waarschijnlijk niet echt honger rond zes uur ‘s ochtends, maar je kan altijd nog beter een stuk fruit (bijvoorbeeld een banaan) nemen dan sporten op een lege maag.

Wat kun je het beste nemen ná je work-out? Dit zijn 33 gezonde dingen die je kunt eten na het sporten:

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Deze 8 dingen kun je beter niet eten vóór een work-out
Sluiten