Bente De Bruin
Bente De Bruin Food 8 jun 2015

Deze veelgemaakte fout maakt groene smoothies een stuk minder gezond

Als je zelf je groene smoothie maakt, heb je controle over wat je er in stopt. Een groene smoothie die je ergens buiten de deur haalt, zou zomaar eens hartstikke veel fructose kunnen bevatten. Dit gaat weliswaar niet om toegevoegde suikers, maar natuurlijke fruitsuikers. Teveel daarvan is namelijk óók niet goed.

We begrijpen het wel: veel fruit (zoals de vaak gebruikte ananas, appel, banaan) maakt een smoothie heerlijk zoet. Maar dat kan ervoor zorgen dat een gezond bedoelde groene smoothie eigenlijk net zoveel suiker bevat als een glas frisdrank. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het drinken van zulke vloeibare suikerbommen (fructose) er voor kan zorgen dat je de rest van de dag meer (dan nodig) gaat eten, omdat het geen invloed heeft op je hongerhormoon. Oei.

Gelukkig is de oplossing simpel. Let bij smoothies on the go goed op wat er allemaal in zit. Daarnaast kun je je eigen smoothies all green (dus zonder fruit) maken. Of gebruik maximaal één stuk fruit in je sapje. Zo zorg je ervoor dat je smoothie niet teveel fructose bevat.

Mocht je smoothie zonder fruit lang niet zo lekker smaken, kun je altijd gebruik maken van andere smaakmakers. Voeg bijvoorbeeld een beetje gember, citroen, limoen, cayennepeper, appelazijn, koriander, basilicum of peterselie toe. Je zult verbaasd zijn over de heerlijke smaak, maar even uitproberen is het wel in het begin.

Wat stop jij allemaal in je groene smoothie?

Note: Er wordt nergens geclaimd dat fruit ongezond zou zijn, dat is ook niet zo, maar het is misschien wel iets om op te letten wanneer je buiten de deur een ‘groene smoothie’ bestelt. Bij een groene smoothie denk je met grote kans aan een frisse, met groenten gevulde smoothie, echter wordt er in een restaurant/bar vaak voor veel zoet (en goedkoop) fruit gekozen om de kosten te drukken, met daarbij een beetje spinazie voor de kleur. Natuurlijk haal je uit het fruit veel voedingsstoffen en zijn suikers nodig om je dag door te komen, maar mogelijk is dit niet helemaal wat je zelf voor ogen had toen je je bestelling plaatste.

Let ook op dat fructose geen invloed heeft op je hongerhormoon, Ghreline, waardoor je honger niet gestild zal worden (en je mogelijk meer gaat eten), terwijl fructose wel heel makkelijk wordt omgezet in lichaamsvet. Een langdurige, hoge inname van fructose kan daarom juist voor bijvoorbeeld diabetes, leververvetting en obesitas zorgen. Indien je wil afvallen, dan wordt vaak juist een maximaal aantal van 1 stuk fruit per dag aangeraden – meer is niet slecht, maar vanwege de fructose zal dit je dieet waarschijnlijk niet bevorderen. Lees hier meer over fructose. De meeste bessen bevatten reeds stukken minder fructose dan ander fruit, zo zijn bijvoorbeeld blauwe bessen een betere optie, ook vanwege de antioxidanten.

In het kort: fruit in je smoothie hoeft absoluut niet slecht te zijn en wordt ook niet door ons als ongezond bestempeld, maar het zou er wel voor kunnen zorgen dat je juist meer honger hebt gedurende de dag. Ook kan het averechts werken wanneer je probeert af te vallen.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Deze veelgemaakte fout maakt groene smoothies een stuk minder gezond
Sluiten