5x dieet-mythes die we nóóit meer willen horen

Ben jij op dieet? Dan ben je vast en zeker wel eens tegen onderstaande mythes aangelopen. Of wellicht geloof jij er nog in één (of meerdere in worst case). Verlos jezelf uit je lijden en knoop goed in je oren dat onderstaande beweringen nergens op slaan.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Mythes rondom je dieet

Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen die jij vertelt dat je op je eten let heeft hier wel een mening over of – nog erger – komt met goedbedoeld advies. Wij zetten de slechtste adviezen op een rij.

1. Focus je op cardio en je valt vanzelf af

Je kan uren op de loopband of crosstrainer staan en geen gram afvallen. Door je alleen te focussen op cardio verbrand je wel veel calorieën op deze dag, maar is de verbranding na je training beperkt. Bij krachttraining ligt dat anders: na het trainen met (zwaardere) gewichten vindt het zogeheten after burn effect plaats. Je lichaam blijft langer hard werken en daardoor ligt je energieverbranding hoger.

Daarnaast kan je natuurlijk veel sporten, maar als je jouw dieet niet aanpast naar gezonde maaltijden met een focus op calorierestrictie, dan zul je sneller resultaat boeken.

Lees hier hoe je je lichaam nog 36 uur lang meer energie kan laten verbranden.

2. Blijf bij koolhydraten uit de buurt

Geen koolhydraten eten en afvallen kan prima samengaan, alleen komt het niet per se door de koolhydraten zelf. Eet je veel witbrood en ben je dol op pasta? Dan kan het een goede zet zijn om deze te vervangen voor de volkoren variant. Je hebt namelijk complexe koolhydraten nodig om te functioneren.

Hier lees je er meer over.

dieet
Bron: Unsplash

3. Cheat days zijn nodig om blijvend af te vallen

Jammer maar waar, cheat days dragen niet bij aan het volhouden van je dieet. Daarnaast is je lichaam in de war wanneer je spontaan een grote hoeveelheid calorieën binnenkrijgt en wordt deze extra hoeveelheid energie opgeslagen als vet. We schreven al eerder over de redenen waarom je dieet maar niet slaagt en – je raadt het al – ook dit had te maken met cheat days.

4. Je mag nu nooit meer ongezond eten

Gelukkig betekent bovenstaande niet dat je nooit meer jouw favoriete pizza met acht kazen mag eten. Ongezond eten kan op zijn tijd helemaal geen kwaad, maar zorg ervoor dat je niet vervalt in (oude) ongezonde gewoontes.

dieet
Bron: Unsplash

5. Sporten en gezond eten is het enige dat telt

Sporten en gezond eten is zeker belangrijk en draagt bij aan de slagingskans van een dieet, maar het is zeker niet alles. Je lichaam heeft bijvoorbeeld ook voldoende rust nodig. Daarnaast is stress een grote boosdoener als je wilt afvallen. Stress tast het hormoon dat je hongergevoel reguleert aan en kan leiden tot een lagere vetverbranding. Kortom: niet te hard je best doen op werk. Just kidding.

Lees hier ook alle antwoorden op je vragen over het keto-dieet.

Women's Health

Reageer op artikel:
5x dieet-mythes die we nóóit meer willen horen
Sluiten