Waarom je dieet belangrijker is dan sporten als je blijvend wilt afvallen

We kennen allemaal het gezegde ‘ieder pondje gaat door het mondje’ wel. En stiekem weten we dat ook. Waar we nog niet alles van afweten, is dat wat je in je mond stopt belangrijker is dan hoe vaak je sport wanneer je blijvend wilt afvallen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

De invloed van sporten op afvallen

Je kent het wel: je hebt iets teveel te touwtjes laten vieren de afgelopen tijd en het is tijd om weer op je eten te letten. Je wilt snel afvallen, maar weet niet waar je moet beginnen. Ga je meer sporten of kies je ervoor een strikt dieet? De keuzes zijn eindeloos en de waarheid ligt ergens in het midden, volgens een expert van Harvard University. Een van de grootste misvattingen volgens hen: dat je van sporten afvalt.

Tuurlijk kan een extra sportboost geen kwaad, maar het is nog belangrijker om naar je voedingspatroon te kijken. Door alleen te focussen op je sportprestaties val je namelijk niet af. De meeste mensen die regelmatig sporten zijn door hun opgebouwde spiermassa juist wat zwaarder dan wanneer ze dit niet zouden doen.

Total 🔥 Body 🔥 HIIT Circuit! Tag a friend! 💪 . 10 reps each side: Reverse Lunge + Press 10 reps: Negative Front Raise 15 reps: Burpee Repeat 5x. I’m using a 20 lb preloaded barbell here. I recommend using between 20-40 lbs for the first move and 20-30 lbs for the second move 😊 #fitbodyapp . Try @fitbodyapp FREE for 7-days! Link in bio www.annavictoria.com/fitbodyapp

1,196 Likes, 27 Comments – Anna Victoria Workout Videos (@workoutsbyannavictoria) on Instagram: “Total 🔥 Body 🔥 HIIT Circuit! Tag a friend! 💪 . 10 reps each side: Reverse Lunge + Press 10 reps:…”

Afvallen door je voeding aan te passen

Als je nog nooit hebt gesport en voor het eerst twee keer per week jezelf naar de sportschool sleept, dan zal je geheid afvallen. Maar voor alle sporty spices onder ons die ook een paar kilo willen afvallen, is het zaak om te kijken naar wat je eet en wat je niet eet.

just a bite | @betches

2,319 Likes, 26 Comments – diet starts tomorrow (@dietstartstomorrow) on Instagram: “just a bite | @betches”

Dieet voor de lange termijn

Het belangrijkste is dat je je focust op gezonde voedingsstoffen. Je kan simpelweg niet zonder koolhydraten of bepaalde vetten. Je lichaam heeft ze nodig om te functioneren, dus kies vooral niet voor korte-termijn oplossingen en crash-diëten. Ga voor een lange termijn optie door te kiezen voor een dieet dat je langer volhoudt. Dit kan bestaan uit eten op vaste tijden, zoals altijd om 8 uur ontbijten, om 13 uur lunchen en om 19 uur avondeten, met een vast aantal tussendoortjes per dag. Bedenk van tevoren wat je ‘mag’ en wilt eten, dat maakt het een stuk gemakkelijker en maakt verleidingen minder aantrekkelijk. Zo eindig je niet hongerig bij McDonald’s en voorkom je het jojo-effect.

Zeg maar vaarwel tegen je goede voornemens👋🏼

288 Likes, 19 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “Zeg maar vaarwel tegen je goede voornemens👋🏼”

Drie gouden (en simpele) afvaltips

Als je blijvend wilt afvallen, dan is het belangrijk om naar drie elementen in je leven te kijken:

  1. De hoeveelheid slaap die je per nacht krijgt (minimaal 7 uur wordt aangeraden)
  2. Wat je eet (skip junkfood en denk na voordat je iets in je mond stopt)
  3. Vind een sport die voor jou werkt en blijf deze consistent uitoefenen

Slapen is erg belangrijk, omdat je lichaam ‘s nachts als het ware ‘oplaadt’. Tijdens je slaap herstelt je lichaam van de dag (en eventuele sportprestaties) ervoor en wordt je hormoonbalans geregeld. Bovendien stilt een goede nachtrust je lekkere trek. Je zult het vast wel eens gemerkt hebben; na een korte nacht heb je meer de behoefte om te snaaien. Zorg dat je minimaal 7 uur slaap per nacht krijgt.

Naast voeding is sport ook van belang, maar wel als je dieet in orde is. Als je de hele dag junkfood eet kan je je gewicht met sporten gelijk houden doordat je compenseert, maar afvallen lukt niet. Vind je het lastig om een sport lang vol te houden? Zoek een workout buddy en je gaat het vanzelf leuk vinden.

Eerlijk, dit zou toch fantastisch zijn?🍟

188 Likes, 15 Comments – NSMBL (@nsmbl) on Instagram: “Eerlijk, dit zou toch fantastisch zijn?🍟”

Kortom: als je snel, gezond en blijvend wilt afvallen, start dan met gezonde voeding en laat de Haribo Beertjes of die zak chips lekker voor wat ze zijn. Succes gegarandeerd.

Dit vind je ook interessant:

Deze 11 gezonde wraps zet je binnen 30 minuten op tafel

Popsugar

Reageer op artikel:
Waarom je dieet belangrijker is dan sporten als je blijvend wilt afvallen
Sluiten