Zita Vervoort
Zita Vervoort Beauty 27 jan 2020

Klaar met dieet hypes? Zo volg je een gezond en duurzaam dieet

Als je niet goed weet welk dieet je precies moet volgen is het makkelijk om voor een hype te gaan. Deze dieet hypes lijken in eerste instantie goed te werken, maar blijken op lange termijn toch veel nadelen te hebben. Sad. Ze zetten namelijk je mentale én fysieke gezondheid op het spel en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Kies in plaats van hypes een gezonde en duurzame manier van diëten. Hoe je deze dieet hypes vermijdt en voor een gezond en duurzaam dieet gaat lees je hieronder.

Dieet hypes

Wanneer een nieuwe hype zich ontwikkelt gaan heel veel mensen hierin mee. Logisch, want we horen allemaal dat dit helemaal een ding is. Dit is ook zo op het gebied van diëten, denk maar aan het ketodieet of intermittent fasting. Toch zijn deze dieet hypes niet altijd even goed voor je en zijn er veel gezondere opties. Wij vertellen je hoe je deze trends vermijdt en toch afvalt met gezonde én duurzame tips.

1. Kies een plantaardig dieet

Plantaardige diëten zijn super goed voor je én een goede optie om een dieet hype te vermijden. Een plantaardig dieet bestaat uit voedsel zonder dierlijke producten en vooral veel groenten, noten, zaden en magere proteïnen. Plantaardige diëten helpen je meer volkoren producten te eten waardoor je minder bewerkt voedsel eet. En een mega pluspunt: het is ook beter voor het milieu. Let’s go vegan.

2. Kies voor gezonde dingen op lange termijn

In plaats van een dieet een korte tijd vol te houden, kies je voor een dieet dat je op lange termijn doorzet. Een eetplan kan bestaan uit gevarieerd eten, goede porties met genoeg voedingsstoffen en beperkte toegevoegde suikers en vetten. De goede mix hiervan helpt je om nu én in de verre toekomst gezonder bezig te zijn.

3. Volg geen diëten die veel uitsluiten

Volg geen diëten die specifiek voedsel of voedselcategorieën (zoals koolhydraten) uitsluiten. Hierdoor val je misschien wel in korte tijd veel af, maar voor je lichaam is het niet per se gezond. “They’re unhealthy, unsustainable, and the deprivation can make you miserable” zegt diëtist Penny Clark. Het is dus beter om gewoon te eten wat je normaal ook zou eten, maar dan in kleine porties. Die zakken chips en roze koeken mag je natuurlijk wel gewoon laten staan.

4. Eet genoeg groenten en fruit

We weten natuurlijk dat groenten en fruit heel goed voor ons zijn, maar zorg ervoor dat je deze ook in je vaste eetpatroon toevoegt. Eet ongeveer 250 gram groenten en fruit (ongeveer twee stuks) per dag. Een makkelijke manier om dit toe te voegen aan je eetpatroon is om bijvoorbeeld fruit te eten bij je ontbijt of een worteltje te eten in plaats van een zoete snack.

Veggies en fruit bevatten weinig calorieën, veel vezels, vitamines en antioxidanten die ons veel energie geven. Hierdoor ben je ook minder geneigd om naar suiker te grijpen, hoe chill?

5. Kies voor volkoren

Heel veel producten die bloem bevatten bestaan ook in volkoren variant. Kies voor deze variant in plaats van voor de gewone, want die is veel gezonder voor je. Ook kan je in plaats van een broodje bij je salade kiezen voor bijvoorbeeld quinoa. De vezels en proteïne die hierin zitten zorgen ervoor dat je langer vol zit en dus niks extra’s hoeft te eten. Mooi meegenomen toch?

6. Drink calorie-arme drankjes

Tot slot een tip waar veel mensen vaak niet eens aan denken bij gezonder leven. Een dieet gaat namelijk niet alleen over eten, maar ook over drinken. Kies altijd voor calorie-arme drankjes, zoals water, koffie of thee (zonder suiker). Heel veel drankjes bevatten veel suiker en dat is nou precies het ding waar we niet van afvallen. Haal dus een paar van je favoriete theesoorten in huis of neem ze mee naar je werk.

We weten nu dat sommige dieet hypes op korte termijn werken om af te vallen, maar op lange termijn niet bepaald gezond zijn. Door deze tips op te volgen ben je altijd gezond bezig en kan je de hypes aan je voorbij laten gaan.

PopSugar

Reageer op artikel:
Klaar met dieet hypes? Zo volg je een gezond en duurzaam dieet
Sluiten