Diet Prada gaat los op de anti-racisme statements van L’Oréal Paris en Celine

De moord op George Floyd heeft de hele wereld – terecht – op zijn kop gezet. Duizenden mensen, bedrijven en modehuizen laten online van zich horen en komen in actie tegen racisme en onnodig politiegeld tegen zwarte mensen. Al deze statements hebben natuurlijk een solidaire intentie, maar niet van iedereen wordt het gewaardeerd.

Zo bracht het Instagram-account Diet Prada naar buiten dat de statements van modehuis Celine en een post van L’Oréal Paris een vieze nasmaak hadden. Wij praten je bij.

Diet Prada gaat los op anti-racisme statements

Je hoeft je Instagram maar te openen en je ziet en leest veel berichten rondom anti-racisme. Alle berichten en statements zijn natuurlijk bedoeld als steunbetuiging aan de Black Lives Matter-beweging. Toch komt ook naar voren dat de mensen die daadwerkelijk actie ondernemen, een minder grote groep is.

Dat is dan ook de reden dat niet alle statements goed vielen. Zo schoten de statements van L’Oréal Paris en Celine in het verkeerde keelgat. Het Instagram-account Diet Prada ging los op beide posts.

Anti-racisme statement van L’Oréal Paris

L’Oréal Paris deelde een post waarin een zwart kader te zien was met de tekst ‘speaking out is worth it‘. De caption van de Instagram-post is als volgt: “L’Oréal Paris stands in solidarity with the Black community, and against injustice of any kind. We are making a commitment to the @naacp to support progress in the fight for justice. #BlackLivesMatter

Het bericht stond nog maar even op Instagram of model en activist Munroe Bergdof reageerde er boos op. Zo zou ze in 2017 nog door L’Oréal Paris uit de campagne zijn verwijderd omdat ze haar niet meer als gezicht wilden. Diet Prada ving dit op en deelde het bericht van Munroe op hun eigen account.

View this post on Instagram

@lorealparis , in the face of performative allyship, is being haunted by ghosts of its recent past… specifically their decision to dismiss Black transgender model @munroebergdorf . In 2017, Bergdorf was fired from her role as one of the faces of the True Match makeup campaign after she posted publicly on Facebook against the white supremacy on display during the Unite the Right Rally in Charlottesville, VA. She was left to defend herself against trolls that threatened her life, with no aide or apology from the brand. What made L’Oreal decide in 2020 Black lives were finally worth it? • #blacktranslivesmatter #munroebergdorf #model #beauty #loreal #lorealparis

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

De post van Celine

Ook Celine plaatste een statement naar aanleiding an de recente gebeurtenissen. In de Instagram-post was te lezen dat Celine zich hard maakt tegen elke vorm van discriminatie, onderdrukking en racisme. Op zich een mooie boodschap natuurlijk, maar de post kreeg een opvallende reactie. Stylist Jason Bolden reageerde namelijk vol ongeloof op het bericht: ‘@celine wait really, u guts dnt dress any black celebs unless they have a white stylist @celine. FACTS

Diet Prada merkte deze reactie ook op en ging op onderzoek uit. Wat bleek? Sinds ontwerper Hedi Slimane de creative director werd, is het aantal zwarte modellen tijdens shows enorm afgenomen.

View this post on Instagram

Celebrity stylist @JasonBolden called out French luxury brand @Celine for performative #BlackLivesMatter solidarity. Bolden, who dresses some of Hollywood’s brightest Black talents like Cynthia Erivo, Taraji P Henson, Janet Mock, and Yara Shahidi, commented the LVMH-owned brand’s post, stating that they don’t dress Black celebrities unless they have a white stylist. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ @HediSlimane , Celine’s creative director and the man responsible for axing Phoebe Philo’s beloved É, has been a subject of conversation among the industry before for his apparent aversion to Black models. In case you didn’t know, we crunched some numbers for you from all his runway shows thus far: ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Spring 2019: 6% (6 out of 96 exits) Fall 2019 Men’s: 8% (5 out of 66 exits) Fall 2019 Womenswear: 12% (7 out of 59 exits) Spring 2020 Menswear: 6% (3 out of 51 exits) Spring 2020 Womenswear: 9% (6 out of 64 exits) Fall 2020: 9% (10 out of 111 exits) • #blm #celine #lvmh #hedislimane

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Reageer op artikel:
Diet Prada gaat los op de anti-racisme statements van L’Oréal Paris en Celine
Sluiten