Vivian
Vivian Beauty 2 mei 2017

Dit is dus waarom dure make-up zo duur is

We weten allemaal dat make-up flink duur kan zijn. En toch vallen we elke keer weer voor die zijdezachte lippenstift, glimmende oogschaduw en mascara die je belooft de allermooiste wimpers te geven.

En dat voel je in je portemonnee. Volgens een onderzoek van enkele jaren geleden geeft de gemiddelde vrouw in haar leven meer dan dertienduizend euro uit aan make-up. Slechts vijftien procent van dat bedrag gaat naar de ingrediënten. Het overige geld zit allemaal in marketing, verpakking en jawel: de merknaam.

Hoewel budgetproducten minstens zo goed kunnen zijn als hun luxe soortgenoten, zien veel mensen een duur prijskaartje nog altijd als een teken van kwaliteit. Volgens Euromonitor, aangehaald door Quartz, halen cosmeticamerken gezamenlijk meer dan vijftig miljard euro per jaar binnen. De verwachting is dat dit bedrag de komende jaren alleen nog maar zal stijgen. Niet omdat de prijzen van de ingrediënten duurder worden, maar omdat mensen steeds meer luxe make-up kopen.

“Price does not really correlate to quality when it comes to cosmetic products”, aldus cosmetisch chemicus Randy Schueller. Vaak betaal je bij duurdere producten voor de merknaam op je kaptafel, de prachtige advertenties met Hollywood-actrices en de mooie verpakking.

Daarnaast hangt het ook af van waar je je make-up koopt. “In more prestigious stores, you’re paying for the display areas and the people who are helping to sell the product, whereas in a mass environment it can be sealed up behind a package and sit on a shelf”, vertelt Karen Grant, wereldwijde beauty-industrie analist. En die gratis make-up samples die je krijgt in de duurdere winkels? Juist, die worden in feite ook meegerekend in de prijs van de full-size producten.

Denk de volgende keer dat je een lippenstift van dertig euro in je handen hebt dus even na over of ie het écht waard is, of dat je enkel betaalt voor de mooie gouden verpakking. Natuurlijk zijn er voldoende luxe make-up producten die ook daadwerkelijk beter zijn dan de budget-variant, maar let wel dat de verpakking van het product in de meeste gevallen het duurste aspect is.

Reageer op artikel:
Dit is dus waarom dure make-up zo duur is
Sluiten