Health 12 aug 2018 Vivian

Dit is waarom je ‘s ochtends beter niet direct een kopje koffie kunt nemen

Waarschijnlijk is de gedachte aan een heerlijke kop koffie het enige wat je ‘s ochtends uit bed weet te slepen. Na een te korte nachtrust is dit hetgeen wat je wakker schudt en je door de dag heen sleept.

Helaas hebben we slecht nieuws, want dit blijkt slechts een mythe te zijn. Volgens onderzoek van Steven Miller van de Uniformed Services University of the Health Sciences in Bethesda heeft dit te maken met hormonen en hun 24-uurs cyclus, ook wel bekend als een circadiaan ritme. Dit ritme kan per persoon verschillen, maar hangt over het algemeen samen met zonsopgang en -ondergang.

koffie1

Gedurende de dag worden hormonen vrijgelaten, waaronder cortisol. Dit is een stress-gerelateerd hormoon dat ervoor zorgt dat we ons wakker en alert voelen. Ons lichaam laat cortisol vrij tussen 8 en 9 uur ‘s ochtends, tussen 12 en 1 ‘s middags en tussen half 6 en half 7 ‘s avonds. Als je rond dezelfde tijd ook koffie drinkt, wordt het effect van het hormoon verminderd. Daarnaast wordt er gedacht dat cafeïne de cortisolproductie verhoogt, wat het circadiaan ritme verstoort.

Dat betekent gelukkig niet dat je helemaal moet stoppen met het drinken van koffie, zolang je het maar op het juiste tijdstip drinkt. Het beste is om tussen half 10 en half 11 ‘s ochtends en tussen half 2 en 5 uur ‘s middags een kopje koffie te nemen.

Reageer op artikel:
Dit is waarom je ‘s ochtends beter niet direct een kopje koffie kunt nemen
Sluiten