Josca
Josca Health 27 november 2017

Dit kun je het beste eten of drinken als je last hebt van menstruatiepijn

We weten allemaal dat de periode van ongesteldheid een living hell is, maar we proberen er alles aan te doen om de pijn ook maar een beetje te kunnen verzachten.

Zo zijn er genoeg eetbare- en drinkbare ‘middeltjes’ die helpen tegen menstruatiepijn. We zetten er negen voor je op een rijtje.

1. Water.
Logisch, maar nodig. Wanneer je te weinig water drinkt, werkt je lichaam niet optimaal en kun je in een slechte bui raken. Het gevoel van pijn raakt vaak versterkt en je energielevel gaat erop achteruit. Het bloed dat je lichaam verlaat tijdens de menstruatie wordt daarnaast ook nog eens dikker wanneer je te weinig vocht binnen krijgt, waardoor het langer duurt en het je meer pijn zal bezorgen. Drink iets meer water (inclusief dranken als thee) dan de voorgeschreven 2 liter per dag wanneer je ongesteld bent.

2. Magnesium.
Magnesium is een stofje dat nodig is voor wel meer dan 300(!) functies van je lichaam. Het doet vooral een hoop voor het vrouwelijk voortplantingsstelsel en het zenuwstelsel. Kunstmatige magnesiumsupplementen kunnen vaak voor diarree en misselijkheid zorgen, dus zoek een betere optie. Magnesium bevindt zich onder andere in nootjes, bonen en zaden. Je menstruatie zal hierdoor soepeler verlopen.

3. Vitamine D.
Om stoffen als magnesium op te kunnen nemen in je lichaam, heb je vitamine D nodig. Veel vette producten als vette vis bevatten vitamine D, er wordt dan ook aangeraden dit eens in de week te eten. Hiernaast zit het in volle melk, eieren en slagroom. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij magnesium: vitamine D zorgt voor de opname van magnesium in je lichaam, waar deze op zijn beurt weer zorgt voor een soepelere menstruatie.

4. Gezonde vetten.
Vitamine D, magnesium en vetten die omega-3 bevatten zijn de combinatie die ervoor zorgt dat jij minder last hebt van menstruatiekrampen, een opgeblazen gevoel en andere pijntjes. Terwijl walnoten een geweldige bron zijn van deze gezonde vetten, vind je dit bijna in alle nootjes. Wederom kun je vette vis als zalm, makreel of sardientjes eten om deze voorraad goed aan te vullen.

5. Frambozenbladthee.
Menig vrouw zweert bij deze thee als ze zwanger of ongesteld zijn. Niet alleen frambozen zijn goed voor de vrouwelijke gezondheid, maar ook de bladeren ervan. De thee zorgt ervoor dat je oestrogeen in balans wordt gehouden en helpt bij het reguleren van de menstruatie, waarnaast het ook nog eens de pijn kan verlichten. Two cups of tea will do the trick.

6. IJzer.
Je lichaam verliest natuurlijk ijzer via het bloed dat je lichaam verlaat, dus het is niet meer dan logisch om dit ijzergehalte ook weer op peil te krijgen. Wanneer je weinig ijzer in je lichaam hebt, zul je sneller vermoeid raken en een verminderde weerstand krijgen. Tips voor voeding dat veel ijzer bevat, kun je hier vinden.

7. Vitamine A.
Voedsel dat vitamine A bevat, zorgt er niet alleen voor dat je huid gezond blijft en je minder last krijgt van puisjes tijdens je ongesteldheid, maar ook dat ijzer goed wordt opgenomen in je lichaam. Dit zit bijvoorbeeld in vleeswaren, lever, melkproducten en groenten als kool, wortel en broccoli.

Reageer op artikel:
Dit kun je het beste eten of drinken als je last hebt van menstruatiepijn
Sluiten