Sharon
Sharon Health 21 mei 2017

Dit zijn de voor- en nadelen van jouw favoriete slaappositie

Je denkt er misschien weinig over na als je eindelijk comfortabel in je bed ligt, maar je slaappositie heeft meer invloed op je lichaam dan je zou denken. De voor- en nadelen van de drie populairste posities lees je hieronder.

1. Rugslapers

Pro’s: deze slaappositie is geweldig voor je nek en rug doordat ze niet in rare kronkels zitten. Ook lig je niet met je gezicht op je kussen waardoor je minder kans hebt op rimpels en onzuiverheden. Is dit jouw favoriete houding? Goed nieuws: volgens dokters is dit de beste slaappositie!

Con’s: rugslapers lijken eerder te snurken, omdat je tong je luchtwegen in de weg zit. Ook wordt slaapapneu vaak gekoppeld aan deze slaappositie.

2. Zijslapers

Pro’s: deze positie is zorgt ervoor dat je een stukje minder snurkt dan wanneer je op je rug ligt. Ook als je last hebt van rugpijn kan deze pijn een beetje verzacht worden doordat de wervelkolom zich volledig verlengt.

Con’s: het gezicht van zijslapers komt wel in aanraking met het kussen en daarmee is er ook meer kans op rimpels en onzuiverheden. Je armen hebben in deze houding een slechtere bloedstroom en je schouders en nek kunnen bezwaard voelen doordat je schouders veel gewicht opvangen.

3. Buikslapers

Pro’s: tijdens het slapen op je buik zullen je luchtwegen meer openstaan. Hierdoor is de kans op snurken of slaapapneu heel klein.

Con’s: de natuurlijke curve van je rug is platter en met je gezicht naar één kant slapen is niet ideaal. Buikslapers leggen ook onnodig druk op gewrichten en spieren. De meeste dokters zien dit als de slechtste houding om in te slapen. Oh no…

Reageer op artikel:
Dit zijn de voor- en nadelen van jouw favoriete slaappositie
Sluiten