Doe. Eens. Rustig. 7 tips voor instant relaxation

We willen allemaal véél te veel, we doen véél te druk en we moeten eens een keer leren een beetje rustig te doen. Is voor iedereen beter. Maar daarvoor hoef je echt niet meteen een heel altaar in je kamer op te tuigen of yoga-fanaat te worden.

Slow Down tips

Mediteren en ‘zen’ worden gaat in jouw hoofd misschien gepaard met walvisgeluiden en geneuzel over chakra’s, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Denk eens na over hoe belangrijk het is om echt tot rust te komen. Slow down. In deze tijd staan we altijd ‘aan’ en is er altijd wel iets of iemand die je aandacht vraagt. Met deze simpele en concrete tips voel je je instantly zen, en nee, dat hoeft helemáál niet zweverig te zijn.

Zet je notificaties uit

Iets wat voor ons een enorm verschil maakt is het uitzetten van onze notificaties. Is het echt belangrijk dat je meteen ziet wanneer iemand je Instagram-post heeft geliket? Of wanneer iemand die je niet kent óók heeft gereageerd op een Facebook-foto? Je denkt dat deze notificaties geen invloed hebben op je dag, maar bij elk bliepje wordt er iets van je gevraagd. Probeer van de niet-zo-belangrijke apps de notificaties uit te zetten, en bekijk die apps on your own terms. Bevalt het je? Zet tijdens drukke periodes je telefoon dan op nachtmodus. Je telefoon licht dan niet meer op bij elk appje. Als mensen je proberen te bellen, komen ze er pas bij de tweede poging ‘doorheen’.

Ga een klusje doen

Ja, klussen klinkt als nóg een ding op je al zo enorm lange to-do list, maar een simpel taakje als de badkamermuur verven of de vriezer ontdooien kan enorm veel rust geven. Je hoeft er namelijk helemaal niet bij na te denken, en het is heel erg fijn en rustgevend om iets ‘met je handen’ te doen, vooral als je een kantoorbaan hebt. Ook het resultaat zal je trots maken én het geeft je rust als je iets wat je misschien al járen of maanden uitstelt eindelijk kan afstrepen.

Simpele meditaties

Klinkt mediteren je net iets te zweverig? Laat ons je verzekeren dat mediteren helemaal niet zo’n hippie-ding hoeft te zijn. Het zal je verbazen hoe erg simpele meditatie-oefeningen je kunnen helpen om alles op een rijtje te zetten en volledig tot rust te komen. Slow down met handige meditatie-apps zoals die van Rituals. Hierin kun je begeleide meditaties volgen van 5, 10, 15 of 20 minuten, die je lekker kan aanpassen op jouw levensstijl. Yup, Rituals heeft niet alleen heerlijke producten waarvan je tot rust komt: hun hele filosofie is erop ingesteld om jou tot rust te laten komen.

Ga eens wat vaker wandelen

Ben jij iemand die ‘s ochtends op de fiets naar je werk racet? In het drukke stadsverkeer kan dat hartstikke stressvol zijn. Laat de fiets eens wat vaker staan en wandel naar je werk. Je zal verbaasd zijn door alle voordelen die dit met zich meebrengt. Je verbrandt niet alleen meer calorieën, maar het is ook een mooie kans om wat meer tijd in de buitenlucht door te brengen, je gedachten op een rijtje te zetten of iets te leren door een podcast. Ook zul je zien dat je een stuk rustiger op werk aankomt.

Treat yourself

Wees niet bang om geld uit te geven aan dingen waarvan je lichaam aangeeft dat je het nodig hebt. Dat kan betekenen dat je best af en toe een iets te dure poké bowl mag bestellen als je voelt dat je geen energie meer hebt om te koken. Of dat je best mag splurgen aan een goede massage. Massages lijken misschien duur, maar als je veel stress hebt is het wel de moeite waard om in je lichaam te investeren. Voor hetzelfde geld zou je misschien wel een jurkje kopen, maar van je lichaam heb je er maar één.

Een goede Netflix binge zonder afleiding

Wij brengen veel avonden door voor de televisie en niemand kent ons zo goed als ons Netflix-account. Toch komen we er vaak niet van tot rust – dat komt omdat we constant afgeleid raken. Leg je telefoon dus in de keuken en probeer je echt te concentreren op de film of serie die je kijkt. Het zal je verbazen hoeveel rustiger je kijkt!

Neem af en toe eens een mental health-dagje

Is alles op je werk even overwhelming? Gebeuren er dingen in je persoonlijke leven waar je veel stress van ondervindt? Het is oké om af en toe een (mid)dagje vrij te nemen om op jezelf te focussen. Het is eigenlijk gek dat er anno 2018 nog steeds te weinig aandacht is voor mentale klachten – zeker met het overweldigende aantal burn-outs in onze generatie. Het is wél normaal om je ziek te melden voor een snotneus, maar niet als je brein op instorten staat. Natuurlijk is het niet de bedoeling om je telkens ziek te melden als je geen zin hebt om naar kantoor te gaan, maar luister wel goed naar jezelf en naar je behoeften. Dreigt het emmertje over te lopen? Dan is het beter om een middag uit te waaien op het strand en de volgende dag weer met goede moed aan de slag te kunnen gaan.

In samenwerking met Rituals

Reageer op artikel:
Doe. Eens. Rustig. 7 tips voor instant relaxation
Sluiten