5x tips om eenzaamheid tijdens de quarantaine tegen te gaan

Dat we in een gekke tijd leven, is iets wat we allemaal voelen. Je ziet je vrienden minder, zit noodgedwongen thuis te werken, om nog maar te zwijgen over het feit dat je niet meer naar je favoriete restaurantje kunnen. Niet zo gek dat je af en toe last hebt van eenzaamheid, vervelend is het wel. Eén troost: je bent niet de enige. Eén op de vijf Nederlanders voelt zich eenzaam sinds het begin van de crisis, wereldwijd is dat zelfs 66%.

Toch zijn er ook een aantal tips die je kunnen helpen om dat gevoel tegen te gaan. NSMBL zou NSMBL niet zijn, als we dat niet met je zouden delen.

Eenzaamheid tegengaan tijdens de quarantaine

Sommige mensen spreek je misschien veel meer dan eerst, dankzij het digitale contact. Aan de andere kant heb je juist nóg meer behoefte aan contact, een schermpje ertussen is ook niet alles. Uit onderzoek van Snapchat blijkt dat het ook lang niet zo makkelijk is om vriendschappen te onderhouden tijdens de quarantaine, zo’n 36% van de ondervraagde Nederlanders is van mening dat het meer moeite kost sinds de coronacrisis.

Hoewel vriendschappen nog wel onderhouden kunnen worden tijdens de quarantaine (thanks to onze telefoontjes en handige apps), kan het best zijn dat je je sinds het begin van de crisis eenzaam voelt. Sterker nog, 1 op de 5 Nederlanders voelt zich eenzaam.

1. Praat erover

Werk je sinds de quarantaine thuis? Of heb je huisgenoten die in hetzelfde schuitje zitten? Vraag dan eens of zij last hebben van eenzaamheid. Wedden dat je het veel vaker om je heen hoort, dan je eigenlijk zou verwachten? Bovendien lucht het op om erover te praten.

2. Blijf contact houden

Uit het onderzoek van Snapchat blijkt dat vrienden een heel belangrijk middel zijn tegen eenzaamheid. Contact zoeken met je vrienden kan dus helpen om eenzaamheid tegen te gaan. En dat kan je bestie zijn, maar ook iemand die je al langere tijd niet hebt gesproken.

Omdat je elkaar niet meer fysiek kunt zien, is visueel contact much needed. Enne, dat kan je met een appje of FaceTime-sessie doen natuurlijk, maar een Snap schijnt ook te kunnen helpen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de wereldwijd ondervraagde Snapchatters (54%) zich meer verbonden voelden, dan niet-Snapchatters (39%). Waar die app wel niet goed voor is. Grappig filtertje op en gaan.

3. Haal fijne herinneringen op

Het blijkt dat het ophalen van fijne herinneringen bijdraagt aan het verminderen van eenzaamheid. Kan je op dit moment nog geen pakjesavond met je vrienden plannen en geeft je dat een eenzaam gevoel? Denk dan aan vorig jaar. Een zak pepernoten kopen en eten kan ook helpen (sorry, not sorry).  Je hersenen associëren dit “troosteten” met belangrijke relaties.

4. Schrijf kaarten en brieven

Een appje is natuurlijk snel gestuurd, maar hoe fijn is het om een old school kaart of brief in huis te krijgen? Je zou ook met een vriend(in) kunnen afspreken om elkaar brieven en kaarten te sturen. Wedden dat dit ervoor zal zorgen dat je eenzaamheid afneemt? En vergeet ook niet wat het voor de ander kan betekenen.

5. Een luisterlijn

Heb je bovenstaande tips allemaal al geprobeerd, maar blijft dat gevoel van eenzaamheid hangen? Dan kan het ook fijn om te praten met iemand die verder van je af staat. Er zijn verschillende organisaties die je kan bellen om je vragen te stellen of om je zorgen of angsten uit te spreken. Een luisterend oor is altijd fijn.

Meer over en voor de quarantaine:

Reageer op artikel:
5x tips om eenzaamheid tijdens de quarantaine tegen te gaan
Sluiten