Wil je er afgetraind uitzien? Zorg er dan voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt

We weten allemaal dat sporten hand in hand gaat met voeding. Om af te vallen en spiermassa op te bouwen zul je dus een balans moeten vinden tussen de perfecte workout voor jouw lijf en een gezond voedingsschema. Wat dat laatste betreft, is het in ieder geval key om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Zo blijkt uit onderzoek.

Afvallen en er een afgetraind lichaam voor in de plaats krijgen, doe je niet zomaar. Het is in de eerste plaats belangrijk om te kijken naar je lichaam en een gepersonaliseerd plan op te stellen. Dat eiwitten daar een onderdeel van uitmaken is in ieder geval een ding dat zeker is.

Eiwitten voor een afgetraind lichaam

Zomaar gaan diëten heeft maar weinig zin als je niet let op welke voedingsstoffen je wél binnenkrijgt. Vaak hebben we de neiging om onze calorie-inname te beperken en dat zorgt er misschien wel voor dat je afvalt (niet altijd) maar dat kan er ook voor zorgen dat je spiermassa verdwijnt. Dat wil je nou juist opbouwen als je er afgetraind uit wil zien.

Onderzoekers van Wageningen University hebben daar onderzoek naar gedaan (you can thank them later) en daaruit blijkt dat eiwitten een essentieel onderdeel zouden moeten zijn van je voeding als je er droog uit wil zien.

Die sixpack komt er niet zomaar

De onderzoekers deden research naar het effect van eiwitinname in combinatie met duurtraining. Zij zagen dat degenen die wél eiwitten innamen (in tegenstelling tot de groep die koolhydraten innam) meer vetmassa verloren en hun spiermassa beter konden behouden en opbouwen.

Wat betekent dat voor jou? Nu je dit weet, is het belangrijk dat jij checkt hoeveel eiwitten jij dagelijks inneemt. Je kunt hiervoor verschillende handige apps downloaden zodat je gedurende de dag kunt scannen wat je eet en drinkt. Als blijkt dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt is het dus belangrijk je inname te verhogen.

Hoeveelheid eiwitinname

Je kunt het best samen met een (fitness)coach kijken naar jouw persoonlijke behoefte. Dan krijg je vanzelf een antwoord op de vraag hoeveel eiwitten jij dagelijks zou moeten binnen krijgen dat past binnen jouw sport– en voedingsschema. Dat kan per persoon en hoeveelheid calorieën die jij dagelijks binnenkrijgt natuurlijk verschillen.

Women's Health

Reageer op artikel:
Wil je er afgetraind uitzien? Zorg er dan voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt
Sluiten