Bente De Bruin
Bente De Bruin Love & Life 5 jan 2016

Even opladen na de feestdagen: 7 makkelijke manieren om te detoxen

Na het ongezonde eten, de vele glazen alcohol en weinige uurtjes slaap is een detox dan absoluut geen gek idee. Wil jij op een gemakkelijke manier jouw lichaam ‘reinigen’, zonder dure cleanses? Wij verzamelden tien manieren om dit te doen.

1. Drink veel water
Oké, dit hoeven we je hopelijk niet meer te vertellen, maar niets is zo gezond als water. Zoek voor jezelf manieren om ervoor te zorgen dat jij genoeg water drinkt. Zo zijn er bijvoorbeeld flessen waar je jouw eigen fruit infused water in kunt maken, om er een smaakje aan te geven, of drink kruidenthee tijdens deze koude dagen. Houd het aantal glazen dat je drinkt bij en maak er een gewoonte van voldoende water te drinken. Zie het als een uitdaging.

2. Zorg voor frisse lucht
Zit je hele dagen binnen, waarschijnlijk ook nog eens met de verwarming aan? Zorg dan dat je toch af en toe even de deur uit gaat voor frisse, zuurstofrijke lucht. Adem diep in en uit, het liefst op dit tempo: vier seconden inademen, houd je adem dan zestien seconden in en adem dan acht seconden uit. Herhaal dit tien keer.

3. Sta regelmatig op van je stoel
Een half uurtje per dag bewegen is al genoeg. Maak na een werkdag een wandeling of duik de sportschool in. Dit stimuleert de bloedsomloop in je lichaam en zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Daarnaast geeft zelfs een korte wandeling al een hoop energie. Naar het koffieapparaat lopen helpt zelfs al.

4. Ga naar de sauna
Yay – niet alle manieren om goed voor jezelf te zorgen zijn vermoeiend of vervelend. De sauna is namelijk niet alleen heerlijk ontspannend, maar al het zweten zorgt ervoor dat gifstoffen je lichaam verlaten en natuurlijk zullen je spieren ook stukken soepeler worden. Is de sauna toch iets te heftig voor je? Een infraroodlamp of kort onder een lichte zonnebank liggen kan ook al heel fijn zijn.

5. Slaap voldoende
Duik eens heerlijk vroeg je bed in na een drukke dag. Slaaptekort zorgt er namelijk voor dat je eerder ziek wordt en je overdag slechter presteert. En dat kun je natuurlijk niet gebruiken! Zorg dus dat je op tijd je bed in gaat en je telefoon dan uit de buurt is (niet direct naast je bed). Daarnaast is een koele slaapkamer het gezondste (zo’n 17 tot 18 graden).

6. Eet waterrijk voedsel
Groenten en fruit die veel water bevatten, zijn ontzettend goed om je lichaam mee te reinigen. Denk daarbij aan komkommer, spinazie, selderij, boerenkool, watermeloen, tomaat, avocado en verschillende soorten sla. Niet alleen vul je op die manier het vocht in je lichaam aan, je krijgt ook nog eens veel gezonde voedingsstoffen binnen. Eet dit alles in de meest natuurlijke vorm, dus zonder te koken, bakken of verwarmen om er het beste uit te halen.

7. Go organic!
Stop met koken met pakjes en zakjes en stel jouw gerechten zelf samen, van groenten en fruit tot kruiden en zuivel: ga voor producten met zo min mogelijk toevoegingen. Op die manier weet je wat je eet en krijg je geen onnodige E-nummers of pesticiden binnen en dat is een stuk gezonder!

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Even opladen na de feestdagen: 7 makkelijke manieren om te detoxen
Sluiten