Met deze 3 tips krijg je meer controle over je leven

Controle hebben. Het is iets wat we allemaal zo graag willen, maar wat over het algemeen super moeilijk is om te krijgen. Heb je ook het idee dat je je leven niet helemaal onder controle hebt? Dat kan komen door de volgende drie factoren.

Controle over je leven hebben

Hoeveel controle hebben we nou eigenlijk over ons leven? Sommige dingen overkomen je gewoon en daar heb je totaal geen controle over, terwijl je andere dingen in je leven juist wel goed kan sturen. Uitvogelen hoe je meer controle kan krijgen over je leven lijkt simpelweg onmogelijk, maar dat is het niet.

Volgens een onderzoek van de North Carolina State University zijn er drie factoren die deels bepalen hoeveel controle je hebt over je leven. Het onderzoek heeft aan 205 mensen verschillende vragen gesteld waaruit blijkt dat er factoren zijn die gelinkt zijn aan controle hebben over je leven.

1. Het begint bij goed slapen

De eerste factor die invloed heeft op je gevoel van controle hebben, is nachtrust. Eerlijk is eerlijk, dit snappen we volkomen. Jij voelt je toch ook tien keer beter wanneer je gewoon een solide acht uur slaap hebt gehad?

Serieus, onderschat de kracht van een goede nachtrust niet, lieve vrienden en vriendinnen. Professor Shevaun Neupert vertelt: “We found that sleep efficacy, or the belief that one can get a good night’s sleep, was associated with better control beliefs.”

Heb je vaak moeite met het hebben van een goede nachtrust? Je bent niet de enige. Het goede nieuws is echter dat slaapproblemen vaak opgelost kunnen worden. Probeer bijvoorbeeld je telefoon minimaal een uur voordat je gaat slapen, weg te leggen en drink na drie uur ‘s middags geen koffie meer. Dit soort kleine gewoontes aanpassen, kan enorme verschillen maken in je nachtrust.

2. Je mood swings accepteren

Shenghao Zhang, schrijfster van het onderzoek, vertelt dat een positieve mood houden ervoor zorgt dat je je beter voelt over je competenties en controle. Heb je last van oncontroleerbare mood swings? Dan heb je automatisch ook minder controle over alles in je leven.

Hoe ga je hiermee om? Vraag jezelf af wat de kleine dingetjes zijn waardoor je je emoties beter onder controle kan houden. Voel je je beter als je praat met een vriend of maak je je hoofd leeg door te sporten? Doe dat dan.

Over het algemeen is het het belangrijkst dat je kan accepteren wat je voelt en je bewust blijft van je emoties. Volgens therapeut Joyce Marter is het beter om je gevoelens te accepteren in plaats van negatieve emoties weg te duwen. Als je dat laatste doet, komt het namelijk alleen maar harder terug.

Dus, de volgende keer dat je je slecht voelt, neem dan even de tijd om deze emoties echt te ervaren en te verwerken voordat je weer doorgaat met andere dingen doen.

3. Te veel stress

Shenghao zegt dat stress ook veel effect heeft op de hoeveelheid controle die je denkt te hebben over je leven. Ben je enorm gestresst? Dan heb je het idee dat je nergens meer invloed op uit kan oefenen en dat alles je maar gewoon overkomt. Stress is helaas onvermijdelijk, maar je kan de manier waarop je omgaat met stress wel veranderen.

Over het algemeen krijg je heel gemakkelijk het gevoel dat je geen controle hebt over je leven na een stressvolle dag of een rusteloze nacht, maar je hebt er wel degelijk invloed op. Shevaun zegt: “When people think they have little or no control in their lives, they may stop doing some of the everyday things that are important for self-care – because they believe those things don’t matter.”

Toch ga je op een gegeven moment beter en bewuster om met je emoties en zal je merken dat je meer controle hebt over je leven.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

7 symptomen waaraan je kunt herkennen dat je te veel stress hebt

Elite Daily

Reageer op artikel:
Met deze 3 tips krijg je meer controle over je leven
Sluiten