7x feiten en fabels over fitness die je moet weten voordat je eraan begint

Wanneer we eenmaal onze zinnen erop hebben gezet, weten we niet hoe snel we naar de sportschool moeten rennen om aan het trainen te slaan. Toch gaan we vaak te enthousiast van start, waardoor we uiteindelijk verder van huis zijn. Voordat je begint met fitness is het dus belangrijk dat je op de hoogte bent van de volgende feiten en fabels.

Zeker in de sportschool vliegen de adviezen je om de oren. Fanatieke krachtpatsers weten het altijd beten en praten je van alles aan. Wij helpen je graag een handje op weg, zodat jij weet welk advies je in de wind mag slaan.

7 feiten en fabels over fitness

Voor eens en voor altijd duidelijkheid, dit zijn de feiten en fabels over fitness. Laat die fitgirl-vriendin van je maar lullen, want dit is hoe het zit.

1. Als jij je buik traint dan verbrand je het vet op je buik – Fabel

Plaatselijk vet verbranden is – helaas – niet mogelijk. Door te sporten verbrand je calorieën en dus ook vet, maar je kan niet bepalen op welke plek. Vet verbranden gaat geleidelijk en laat zich niet sturen.

2. Sporten zorgt voor meer energie – Feit

Het klinkt tegenstrijdig, want van sporten raak je soms best uitgeput. Toch zorgt fitness echt voor meer energie, wat alleen maar fijn is. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je meer endorfine aanmaakt, waardoor je meer energie krijgt.

3. Hoe vaker, hoe beter – Fabel

Nee, dit is niet waar. Wij snappen de gedachtegang, maar zo simpel is helaas het niet. Je moet je spieren hun welverdiende rust gunnen om te herstellen. Als je dit niet doet, dan doet het sporten meer kwaad dan goeds. Je traint jezelf een blessure als je niet uitrust, een avondje Netflixen kan dus geen kwaad.

4. Afwisseling zorgt voor meer resultaat – Feit

Waarschijnlijk heb jij van jouw sportschool een op maat gemaakt sportschema gekregen. Herhaling van dit schema is effectief, het lichaam heeft namelijk minstens zes weken nodig om aan een nieuwe routine te wennen. Het lichaam past zich aan en deze aanpassing is juist wat zo goed voor je is. Daarom raden wij je aan om af en toe te switchen van schema zodat jouw lichaam niet op de automatische piloot gaat.

5. Hoe meer je zweet, hoe meer vet je verbrandt – Fabel

Vaak denken mensen dat zweet het verbrande vet is, maar niets is minder waar. Je vraagt je vast weleens af waar verbrand vet heen gaat en daar hebben wij een verassend antwoord op: je ademt het uit. Hoeveel je zweet wordt bepaald door hoe goed jouw lijf de lichaamstemperatuur kan bewaren. Het is dus mogelijk dat jouw niet zwetende buurvrouw net zoveel vet verbrandt, terwijl jij zwemt in je eigen zweet.

6. Alleen cardio is genoeg om af te vallen – Fabel

Cardio-oefeningen worden vaak gezien als de vetverbranders. Natuurlijk verbranden ze vet, maar sla de krachttraining absoluut niet over. Na krachttraining blijven jouw spieren energie verbruiken, waardoor je ook tijdens het rusten vet verbrandt. Winnen.

7. Krachttraining op apparaten is beter dan krachttraining zonder apparaten – Fabel

Ook dit is een fabel. Waar het om gaat is de afwisseling en de spiergroepen die je traint. Veel apparaten maken het trainen van een bepaalde spiergroep mogelijk of makkelijker, omdat je in een bepaalde houding wordt geforceerd. Het gaat ‘m uiteindelijk om de afwisseling van losse oefeningen en oefeningen op apparaten.

Follow FitgirlsVoeding en Fitness

Reageer op artikel:
7x feiten en fabels over fitness die je moet weten voordat je eraan begint
Sluiten