Dit zijn de 4 grootste fouten die we maken als we aan het sporten zijn

We trainen het liefst zo min mogelijk en zien zo snel mogelijk resultaat. Maar helaas, zo werkt fitness niet. Tijdens al dat harde werk in de gym, denken we precies te weten wat we doen. Maar weten we dat wel? De volgende vier fouten maken wij vrouwen massaal als we gaan sporten.

Je mag je gelukkig prijzen als jij jouw go to workout routine hebt gevonden en precies weet wat je doet. Voor velen is het nog gissen in het donker, dat fitnessen. We weten wat we willen trainen en hoe we het moeten trainen, maar de fijne kneepjes van het vak kennen we nog niet. Grote kans dat jij een van de volgende fouten maakt tijdens het sporten, maar gelukkig zijn ze zo opgelost.

4 fitness-fouten die wij vrouwen maken tijdens het sporten

Wie nog niet lang of niet vaak sport, herkent de volgende dingen waarschijnlijk wel. Kleine aanpassingen maken vaak een groot verschil en voor je het weet sport jij de sterren van de hemel.

1. Je bent obsessed met je buikspieren

Buikspieren zijn voor velen een ding, zeker nu het bikini-seizoen eraan komt. Ooit heeft iemand bedacht dat een bikini body geen bikini body is zonder keiharde abs en dat slaat nergens op. Elk lichaam is een bikini body, dat ten eerste. Ben je nou toch vastberaden die buikspieren tevoorschijn te toveren? Dan doe je er beter aan op je voeding te letten, dan jezelf een blessure te trainen.

2. Je vermijdt krachttraining omdat je bang bent voor een Hulk-achtig lichaam

Wij horen het vaak in de sportschool en hebben het zelf ook geroepen: ‘ik train niet te zwaar, want anders word ik zo mannelijk’. Klinkt als een logisch verhaal, maar het is dat niet.

We vergeten dat wij vrouwen een totaal andere lichaamsbouw hebben dan mannen. Een lichaam á la The Rock krijgen wij nooit. We accenturen onze vrouwelijke vormen wanneer we trainen, maar dan moet er wel een beetje gewicht aan die stang hangen.

3. Je doet continu dezelfde routine

Heerlijk, zo’n work-out die je op de automatische piloot uitvoert, maar niet zo effectief. Je verbruikt minder calorieën en bouwt minder spier op als je langere tijd dezelfde oefeningen doet. Daarnaast is een beetje afwisseling op z’n tijd wel lekker, toch?

Pas wel op voor de andere kant van de medaille, namelijk de eendagsvlieg. Je moet een oefening wel even de tijd geven om ‘m z’n werk te laten doen, snel switchen is dus ook niet slim.

4. Je bent bang om te eten

Wanneer je traint om wat kilo’s te verliezen en je ziet resultaat, dan werkt dit erg motiverend om nóg fanatieker door te gaan. Toch willen we je echt op het hart drukken – en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen – om goed te blijven eten. Zorg goed voor jezelf, zorg dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt en laat die motor draaien. Koolhydraten zijn niet de duivel en vergeet die calorieënteller. Het belangrijkste is dat jij je fit en energiek voelt.

Iedereen gaat om een andere reden naar de gym. De een doet het om fit te worden of blijven, de ander doet het om wat kilo’s te verliezen. Wat je drijfveer ook is, zorg altijd dat je traint voor jezelf en omdat je je er beter door gaat voelen. Niet omdat je het gevoel hebt dat het moet. Met bovenstaande tips weet je in ieder geval zeker dat je meer uit je uurtjes in de sportschool haalt.

Women's Health

Reageer op artikel:
Dit zijn de 4 grootste fouten die we maken als we aan het sporten zijn
Sluiten