Emma Vloeimans
Emma Vloeimans | LinkedIn Post 30 dec 2019

Vandaag starten met fitter worden of afvallen? 5x dingen die je hierbij helpen

Wil jij graag fitter worden of afvallen? Dan hoeft dan niet langer bij een goed voornemen te blijven, want er zijn een aantal vragen die je jezelf kan stellen en een aantal acties die je kunt ondernemen om de eerste stappen te zetten en te gaan voor een fittere versie van jezelf.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

1. Sta goed stil bij je doelen: wat wil je écht en waarom?

Waarom wil je fitter worden? Wat is precies je doel? Door na te gaan waarom fitter worden belangrijk voor je is (bijvoorbeeld zelfvertrouwen of iets simpels als je lievelingsbroek weer passen) is de kans op slagen groter.

2. Maak je doelen concreet (en haalbaar)

Niets zo frustrerend als jezelf onmogelijke doelen stellen. Wees daarom eens lief voor jezelf en bouw bijvoorbeeld je sportschema op. Als je nog nooit de sportschool van binnen hebt bekeken, dan ga je niet ineens vier keer per week sporten én dat volhouden.

3. Denk na over je zwakke punten

Weet wanneer je in de verleiding komt om je goede voornemens en gezonde patronen te ditchen. Wanneer je je hier bewust van bent, kan je deze moeilijke momenten de baas worden. Wanneer je bijvoorbeeld na werk of een lange dag studeren hongerig thuiskomt en weet dat je dan gaat snaaien, is het verstandig om een gezonde snack klaar te leggen. Bedenk wat werkt voor jou.

4. Maak een strakke planning

Schrijf je ver van tevoren in voor sportlesjes en cancel deze niet. Neem desnoods een vriend of vriendin mee, die je niet in de steek wilt laten. Wedden dat je je op deze manier aan je voornemens houdt?

5. SLAAP

Ja, slapen moet hier met hoofdletters. Een goede nachtrust is zo belangrijk, omdat je meer calorieën tot je neemt als je minder slaapt. Het eetlust hormoon ghreline wordt namelijk aangewakkerd wanneer je een korte nacht maakt. Kortom: niet alleen die blauwe kringen onder je ogen hebben onder een korte nacht te lijden.

Lees ook: Snel afvallen? Door meer te wandelen en deze vorm van krachttraining te doen lukt het

Women's Health

Reageer op artikel:
Vandaag starten met fitter worden of afvallen? 5x dingen die je hierbij helpen
Sluiten