Zes tips om geld te verdienen met je Instagram-foto’s

Renée 6 jan 2018 Love & Life

Wil je geld verdienen met Instagram? Dat is zeker mogelijk, maar dan moet je wel goed je best doen. In dit artikel vind je informatie over hoe je verdient aan je Instagram-posts. Hoeveel volgers heb je nodig? Wie moet je benaderen? Je leest het allemaal hieronder.

Zoals de meest succesvolle ondernemers op Instagram al duidelijk hebben aangetoond, valt er een hele hoop geld te verdienen met het sociale platform. Van honderd euro zakgeld tot vele tienduizenden euro’s voor het delen van één specifieke foto die een merk ten goede komt: iedereen van je favoriete bloggers tot reality sterren als Kylie Jenner doet eraan mee.

Waar het voor iemand die al beroemd is – zoals een professioneel model of social celeb – natuurlijk wat makkelijker gaat, is geld verdienen met je foto’s eigenlijk voor iedereen met een smartphone mogelijk. Je moet gewoon net de juiste kneepjes van het vak weten. Daarin is het belangrijkste dat je iets geheel eigens doet, dat definieert wie jij bent en wat je met je toekomst wil. Hierbij de beste tips om dat te bereiken.

Prepping for a mini holiday party at the office but first, having a cup of @nespressousa! I love the smell of coffee filling my office! #openthisonefirst ☕️ #ad

A post shared by Aimee Song (@songofstyle) on

1. Het belangrijkste: vind jóuw niche

Als je geld met je Instagram-account wilt verdienen, zijn volgers wel zo handig. En hoe krijg je die volgers? Door iets te doen dat niet letterlijk iedereen doet. Nu zou je kunnen stellen dat ‘de hele wereld fashion blogger is’, maar het zijn de verschillen tussen deze bloggers die je hen laten volgen of niet. Een niche kan dus bijvoorbeeld zijn dat je eigenlijk alleen maar zwarte looks deelt, met bepaalde statement accessoires, of juist bekend staat om het combineren van werkelijk alle soorten prints.

Ook op andere gebieden is het belangrijk om iets vernieuwends te doen. Hou je van reisfotografie? Zorg er dan voor dat elke foto die je deelt dúidelijk van jou afkomt, en niet van een andere reisblogger. (En dan hebben we het niet over watermerkjes.) Bijvoorbeeld: zorg voor persoonlijkheid en een unieke stijl. Vergeet ook niet op details te focussen voor de afwisseling. Een merk is in veel gevallen op zoek naar een bepaalde stijl fotografie, waarin het product op een natuurlijke manier te implementeren valt. Zorg dat je past bij de merken waarmee je samen zou willen werken.

s a n t o r i n i ?? Head over to my friends @EstrellaDamm if you wanna see some more photos from my 2016 Greece trip! #MediterraneanVibes

A post shared by JACK MORRIS (@doyoutravel) on

2. Get social, daar is Instagram voor uitgevonden

Heb je je niche gevonden? Dan is het belangrijk om ook verder te gaan op het sociale aspect. Volg accounts die je inspireren en zorg voor interactie. Door zelf bepaalde accounts te volgen en hier reacties achter te laten, zorg je ervoor dat jij ook meer opvalt. Dit hoeven niet per se merken te zijn; volg vooral de accounts die bij jouw visie passen, en die gevolgd worden door mensen die bij jouw account passen. Ga met Instagram om als een community en niet een bedrijf. Ga hier natuurlijk wel met mate mee om: als mensen je irritant gaan vinden, dan kom je ook niet snel verder.

3. Wel zo professioneel: zorg voor goede foto’s

Je hoeft natuurlijk niet direct een over the top spiegelreflexcamera in te slaan – zo lang je maar weet hoe je de juiste hoek kunt vinden en nog belangrijker: hoe je de foto bewerkt. Les één hierin: vermijd de Instagram-app voor nabewerking. Apps als Snapseed, Afterlight en VSCO bieden veel meer mogelijkheden voor het bewerken van je foto. Zo kun je met Snapseed bijvoorbeeld ook een klein deel van je foto lichter maken, zonder dat de rest overbelicht raakt.

Met een app als UNUM kun je jouw grid vooruit plannen. Het is natuurlijk wel zo handig om zeker te weten dat je foto’s bij elkaar passen, zeker aangezien je grid hetgeen is dat mensen je laat volgen. Wat betreft toekomstige samenwerkingen met merken, kun je dit maar beter als je visitekaartje zien.

M O O D before my 16 hour flight ?

A post shared by g a l l a (@iamgalla) on

4. Weet de juiste tags en hashtags te gebruiken

Hiermee doelen we niet op het gebruiken van vijftig verschillende hashtags om op te vallen, maar het doelmatig taggen van bepaalde accounts of populaire, maar enigszins niche hashtags. Gebruik dus niet de hashtags die iedereen gebruikt, maar nét die ene die iets specifieker is. De trends hierin kun je via onder andere Iconosquare bijhouden. Daarnaast is het slim om merken te taggen die daadwerkelijk zichtbaar in je foto zijn en overkoepelende accounts die bepaalde onderwerpen of stijlen samenvatten. Meer tips om volgers te krijgen en mensen te bereiken lees je hier.

Als je inmiddels wat volgers hebt bereikt, kun je ook door middel van tags geld gaan verdienen. Als fashion-Instagrammer kun je je bijvoorbeeld registreren bij Like To Know It. Zo verdien je direct geld als een volger iets koopt wat je aan hebt.

5. Hoeveel volgers heb je nodig?

Als je goed genoeg bent met je Instagram-account, zullen merken je natuurlijk ook zelf benaderen, maar vergeet niet dat je ook zélf een merk of agentschap kunt contacteren. Ook accounts met 100.000 volgers doen dit vaak genoeg; het is niet iets waarvoor je je hoeft te schamen, maar let wél op dat je een agency niet gaat stalken.

Als jij 1.000 volgers hebt, dan kun je wellicht begrijpen dat een professioneel bureau liever voor de Instagrammers met minimaal 10.000 volgers gaat. Er bestaan daarnaast diverse gratis apps en pagina’s waarbij je je account kunt registreren en vrijblijvend merken kunt contacten. Doe je research, maar wees ook realistisch.

ZOOM IN! The most incredible #StellaJeanForBenetton sweater ?? Find it at the @Benetton stores #capsulecollection #benetton

A post shared by Amlul.com (@galagonzalez) on

6. Verkoop je foto’s als stockfoto’s

Grote kans dat je niet per se een influencer wilt worden, maar dat het je wél leuk lijkt om je betere foto’s aan anderen aan te bieden. Er zijn diverse apps via welke je jouw Instagram-foto’s kunt verkopen als stockfoto’s en bijvoorbeeld €5 krijgt voor iedere keer dat iemand je beeld wil gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar FOAP, Twenty20 en Snapwire.

Handige tip om te onthouden
Het fijne aan Instagram is dat je niet per se tienduizenden volgers nodig hebt om bij anderen op te vallen. In een wereld van hashtags komen we allemaal wel eens bij mensen uit die we helemaal niet kennen en een handvol volgers hebben.

We kunnen het dan ook niet vaak genoeg zeggen: zie je account als een visitekaartje. Wie weet krijgt een opdrachtgever of bedrijf wel interesse in je aan de hand van jóuw stijl en jóuw persoonlijke foto’s. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat dit is gebeurd. Vind je niche, zorg voor een consistente kwaliteit, en doe je eigen research. Dan komt het echt wel goed.

Reageer op artikel:
Zes tips om geld te verdienen met je Instagram-foto’s
Sluiten