Fashion 6 jun 2019 Tessa Ponjee

5x genderneutrale modemerken die je fantastisch gaat vinden

Welkom in 2019 waar het mogelijk is om (bijna) alles te krijgen op gebied van mode. We beginnen eindelijk een punt te bereiken waarin genderneutrale kleding meer dan normaal is en terecht. Omdat we gelijkheid een belangrijk onderwerp vinden, hebben we onze favoriete genderneutrale modemerken op een rijtje gezet.

Anno 2019 hoeven we er namelijk niet meer vanuit te gaan dat de mannenafdeling en vrouwenafdeling de enige opties zijn. Genderneutrale modemerken weten er steeds vaker in te slagen geen onderscheid te maken.

Genderneutrale modemerken

Het is naar onze mening ouderwets om te denken aan gender binnen de mode-industrie. Je kijkt niet raar op wanneer een vriendin van je shopt op de mannenafdeling van Weekday, maar er zijn nog niet enorm veel merken die enkel genderneutrale kleding verkopen.

“Statistics show 38 percent of Gen Z-ers ‘strongly agreed’ that gender no longer defines a person as much as it used to, and 27 percent of millennials felt the same way. These generations are the future of retail, accounting for $143 billion in spending in the next four years,” zegt Christina Zervanos, hoofd van de PR-afdeling van The Phluid Project.

Resultaat? Steeds meer merken denken outside the binary box. Elk seizoen zien we meer grote merken zoals Gucci, Saint Laurent en Haider Ackerman die genderneutrale collecties showen en dat is natuurlijk een goede zaak. De vraag hiernaar is zo groot, toen ASOS hun eerste unisex collectie lanceerde, werd dit de op vier naar populairste collectie binnen een week. Laten we daarom eens kijken naar andere modemerken die niet kijken naar geslacht.

1. Bonne Suits

We beginnen dit lijstje met een genderneutraal modemerk uit Nederland, Bonne Suits. De Amsterdamse oprichter Bonne Reijn is het merk gestart omdat hij het een en ander miste binnen de mode-industrie. Hij wilde kleding maken waarbij geslacht, leeftijd en gelegenheid geen rol spelen. Kleding die een aanwinst binnen iedereens garderobe is. In 2004 startte hij dus Bonne Suits, waar hij pakken verkoopt voor mannen en vrouwen in maat XXXS tot XXL.

Bonne Suits dark denim restock online and in store @zeedijk60 now! Picture by @vonderkampf beautifull man @maruwga and beautiful girl @arulled

745 Likes, 14 Comments – Bonne Suits Amsterdam (@bonnesuits) on Instagram: “Bonne Suits dark denim restock online and in store @zeedijk60 now! Picture by @vonderkampf…”

2. Bethnals

Het Britse merk Bethnals is ook een goede om in de gaten te houden. Bethnals’ missie is om kleding te maken die tijdloos is en waarbij gender geen rol speelt. Hier koop je denim-kleding geïnspireerd op goede fit, detail en de stad Londen.

Gender neutral fashion is here to stay… Big thanks to the #wallstreetjournal for featuring Bethnals in their unisex fashion feature 🙌 #genderneutral #unisex #denimeverything #denimlovers

38 Likes, 2 Comments – Bethnals Ltd (@bethnals) on Instagram: “Gender neutral fashion is here to stay… Big thanks to the #wallstreetjournal for featuring…”

3. One DNA

One DNA is een label uit New York City dat ook geen onderscheid wil maken op gebied van gender. Hun collecties zijn volledig unisex, maar ook enorm stijlvol. De kleding wordt gemaakt in hun atelier in de stad, wat dus betekent dat de werkomstandigheden heel goed zijn. Je betaalt dan ook iets meer voor hun kleding, maar dat is het dubbel en dwars waard.

Bambi Boys

372 Likes, 30 Comments – One DNA (@onedna.earth) on Instagram: “Bambi Boys”

4.Collusion

Collusion is een merk dat je wellicht al wel voorbij hebt zien komen op ASOS. Collusion is opgericht voor generatie Z en voor een publiek dat iets anders wil zien in de industrie. Het merk is inclusief en zo experimenteel mogelijk voor hele fijne prijzen.

New-in neon ⚡️

2,131 Likes, 18 Comments – COLLUSION (@collusionstudios) on Instagram: “New-in neon ⚡️”

5. Official Rebrand

Het kledingmerk Official Rebrand geeft weggegooide kleding een tweede leven. Door de items te verven, erop te tekenen en door items te maken of sterker te maken, wil de oprichter een milieubewustere keuze geven aan consumenten. Daarnaast wil het merk geen onderscheid maken op gebied van gender en hier houden ze rekening mee bij het aanpassen van de kledingstukken. Over het algemeen is het merk aan de prijzige kant, maar dan heb je wel one of a kind items.

So happy to have this project with @bigturnoff featured in @intomore

362 Likes, 12 Comments – OR?! (@official_rebrand) on Instagram: “So happy to have this project with @bigturnoff featured in @intomore”

Reageer op artikel:
5x genderneutrale modemerken die je fantastisch gaat vinden
Sluiten