Deze campagne zet zich in voor genderongelijkheid in de muziekindustrie

Wij Nederlandse vrouwen verdienen zo’n 15% minder dan Nederlandse mannen. Dat op zich is al zorgwekkend, maar in de muziekindustrie ligt dat percentage nog veel hoger. Namelijk op 46%. Laat dat maar even bezinken.

De loonkloof tussen mannen en vrouwen wordt steeds kleiner, maar heel rap gaat het helaas niet. Zeker in de (elektronische) muziekindustrie is er een groot verschil tussen mannen en vrouwen. En niet alleen in loonverschil, we zien vrouwen ook een stuk minder op het podium.

Verhouding mannen en vrouwen op Nederlandse festivals

Volgens een onderzoek dat NRC uitvoerde, was het aandeel vrouwelijke artiesten op de festivals Pinkpop, Lowlands, Down the Rabbit Hole en Best Kept Secret dit jaar 18%. Dat is zorgwekkend, want aan vrouwelijk talent schort het niet in de muziekindustrie. Waar dan wel aan? Aan kansen, rolmodellen en handvatten.

Dus dat moet anders

Om de genderongelijkheid in de elektronische muziekindustrie aan te pakken, hebben een aantal partijen hun handen ineengeslagen. De women first netwerkapp Bumble, zet zich samen met The Media Nanny, ID&T en Astralwerks, een aantal vooraanstaande platforms in de muziekindustrie, in om muzikale vrouwen aan te moedigen deel te nemen in de dance industrie.

Making Moves in Music

Met een campagne genaamd Making Moves in Music wordt aandacht gevraagd voor de ongelijke balans tussen mannen en vrouwen in de industrie. Dat is al heel fijn, maar daar blijft het niet bij. Vanaf 3 december krijgen vrouwelijke talenten middels de Bumble-app de kans op begeleiding van experts en een samenwerking met het gerenommeerde muzieklabel Astralwerks. En als klap op de vuurpijl mag de winnares een optreden verzorgen op Mysteryland 2019.

Dit. Ga. Ik. Winnen

Klinkt jou dit als muziek (yep, we did it) in de oren? Vrouwelijke dj’s en producers kunnen zich van 3 tot 31 december via de Bumble-app aanmelden om kans te maken. Meer informatie over Makin Moves in Music en natuurlijk de wedstrijd, vind je hierrr.

7 Nederlandse vrouwelijke ondernemers waar we heel trots op mogen zijn

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Reageer op artikel:
Deze campagne zet zich in voor genderongelijkheid in de muziekindustrie
Sluiten